Okiem graczy…

RYBOŁÓWSTWO

Jak właściwie się za to zabrać? Klikamy dwukrotnie na trzymaną w ręku wędkę, a następnie na zbiornik wodny z którego chcemy łowić.
Tutaj pojawia się pierwsza ważna sprawa, są dwa typy zbiorników:

1. Stawy, oczka wodne, rzeki (woda przezroczysta): tu możemy łowić od samego początku wędkarskiej przygody, na niższych poziomach umiejętności tylko małe rybki i fragmenty poniszczonej odzieży, z czasem większe ryby jak pstrągi czy szczupaki.

2. Morza (woda ciemna, nieprzezroczysta): tu jest spory haczyk. Damy radę łowić w nich przy szczątkowym poziomie umiejętności (nawet 50%) ze sporymi sukcesami. Ale przyrost umiejętności na morzu zaczyna się dopiero od poziomu 75% jej wartości. Uwaga – warto dokładnie obejrzeć mapę, bo coś, co nam się wydaje rzeką, może być np. morską zatoką. Problem dotyczy szczególnie stołecznych rybaków.
Na TC jest dużo rodzajów ryb, które możemy złowić, warto wspomnieć, że są dwie ich kategorie:

1. Ryby słodkowodne (połów płytki) – złowimy je w stawach, rzekach oraz przy brzegu morza

2. Ryby słonowodne (połów głęboki) – złowimy je w morzu, ale musimy zapuścić się dalej od brzegu za pomocą specjalnych pomostów w portach, lub skorzystać z łodzi Sprzęt: Na ten moment jedynym sprzętem do rybołówstwa jest wędka. Można ją kupić od kupców NPC lub od graczy – stolarzy (oczywiście zalecana jest druga opcja – sprzęt zrobiony przez gracza jest zawsze lepszy).

Zarabianie: Surowe, złowione ryby można sprzedawać hurtowo u odpowiednich handlarzy NPC. Warto jednak sprawdzić czy naszymi rybami nie jest zainteresowany jakiś gracz – kucharz. Może zapłaci za nie więcej niż NPC? Ryby słonowodne są droższe od słodkowodnych. Nieraz zdarzy się, iż podczas połowu wyłowimy fragmenty odzieży, monety, perły i bursztyny – te ostatnie można sprzedać u odpowiedniego NPCa, lub poszukać gracza, który np. robi biżuterię. Wyłowione, obdarte ubrania raczej trudno sprzedać, ale może macie żyłkę handlowca i się uda? A może wymyślicie jakieś inne ich zastosowanie? Inwencja gracza jest zawsze mile widziana.

Porada: Jak przy każdej umiejętności wydobywczej, tak i tutaj koń juczny będzie postaci niezbędny. Warto go zakupić jak tylko zaczniecie łowić większe ilości ryb.

Ocena ogólna umiejętności: Rybołówstwo polecamy graczom cierpliwym. Przez długi czas zarobki będą dość mizerne. Sensowny dochód zaczyna się, gdy sprawnie iść wam zacznie połów głęboki. Po cierpliwym dobrnięciu do progu 75% umiejętności potencjał zarobkowy jest już niezły. Jeśli właśnie zaczynacie grę i rozglądacie się za łatwym zarobkiem, rybołówstwo raczej nie jest najlepszym wyborem.

KOWALSTWO

Słowem wstępu – Kowalstwo to bardzo ciekawa i przydatna umiejętność, która nie należy do najłatwiejszych w nauce ze względu na duże ilości materiałów wymaganych do pozyskiwania wiedzy.
Na kowalstwo powinny składać się również 2 inne umiejętności: Górnictwo (darmowy dostęp do rudy) oraz Wiedza o broni (większa szansa na wykonanie wyjątku)

Początki, jak wszystkie z resztą, są bardzo ciężkie. W przypadku kowalstwa do nauki potrzebować będziemy głównie 5 surowców którymi są:
Żelazo –> na początku większość wyrobów będzie właśnie z tego materiału.
Nity –> wykonane z żelaza (komponent wykonuje kowal)
Rzemienie –> wykonane z wyprawionej skóry (komponent wykonuje krawiec)
Wyprawiona skóra –> przetworzona skóra pozyskana ze zwierząt (wykonuje traper oraz krawiec)
Stal –> wykorzystywana mniej więcej od połowy nauki aż do jej końca (górnik)

Do samej nauki nie będziemy potrzebować wiele. Wystarczy tylko młotek kowalski (najlepiej kilka) dostępne są u NPC bądź „młot kowalski” dostępny od majstra gracza (więcej użyć narzędzia). Dodatkowym elementem, bez którego nie będziemy mogli się obejść to piec kowalski oraz zaraz obok niego kowadło (oba elementy muszą znajdować się obok naszej postaci). Juczniak jest dopełnieniem całego zestawu pozwoli on na większy transport rudy do kowadła.

Nauka jest banalnie prosta: 2 klik na młotek –> otwiera się menu kowalstwa –> I tu zaczyna się zabawa. Ja osobiście wyszukiwałem elementów na które potrzebowałem jak najmniej materiału, ale szczególną uwagę zwracałem na materiały, których nie mogłem pozyskać sam. Gdy znajdziemy taki przedmiot oraz mamy niezbędne składniki w plecaku klikamy na przycisk znajdujący się na prawo od nazwy przedmiotu, który chcemy wykonać. Nasza postać zaczyna kucie. Jedno „przerobienie” trwa 12.5 sekundy.

Uwaga! Są dwie szkoły nauki kowalstwa.

1. Wytwarzanie przedmiotów, na których wykonanie szansa jest BARDZO DOBRA = częściej wykonamy przedmiot = większy zarobek = umiejętność wzrasta wolniej.

2. Wytwarzanie przedmiotów, na których wykonanie szansa jest DOBRA = rzadziej wykonamy przedmiot = mniejszy zarobek = umiejętność wzrasta szybciej niż na szansie bardzo dobrej. W trakcie nauki zalecam również, aby wykonywać zlecenia dostępne na tablicy zleceń. Pozwoli to na drobny zarobek oraz w ramach zapłaty za wykonane zlecenie otrzymamy często narzędzia a co za tym idzie zaoszczędzimy więcej pieniędzy na zakup materiałów.

Dodatkowe rady:

1. Jeśli uda się nam odłożyć większy kapitał warto wynająć domek oraz kupić kowadło i piec (dostępne u stolarza gracza) pozwoli nam to zaoszczędzić czas na bieganie do depozytu oraz zwiększy nasze możliwości na przechowywanie.
2. W przypadku nauki kowalstwa z wykorzystaniem stali, warto przetapiać wytworzone przedmioty. Odzyskamy dzięki temu stal przez co zaoszczędzimy sobie czas na kopaniu nowego materiału.
3. W przypadku, jeśli zależy nam na szybkim zarobku, warto sprzedawać wytworzone przedmioty do NPC kowali oraz co czwartek w Pensjonacie „Pod Wonnym Burzanem”.
4. Niektóre z komponentów można kupić u NPC o określonych porach dnia oraz w ograniczonej ilości, przykładowo: Krawcowa = rzemienie Garbarz = wyprawiona skóra, rzemienie Kowal = nity (możemy wykonać sami bądź zaoszczędzić czas) Rzeźnik = wyprawiona skóra
5. W celu szybkiego zarobku polecam wykonywanie zleceń (pamiętajcie jednak, że do niektórych zleceń wymagane będą inne komponenty niż rzemienie, skóra czy nity)
Młotek w dłoń i powodzenia!

GÓRNICTWO

Umiejętność napędzająca inne rzemiosła i bardzo z nimi współgrająca: kowal = zbroje, oraz majster = narzędzia, komponenty.
Nauka górnictwa jest bardzo prosta chociaż nudna, ale za to bardzo dochodowa. Niech Was to nie zniechęca! Zawsze można nadgonić seriale bądź poczytać wiedźmina w trakcie kopania 🙂

Pierwszym elementem, którego będziemy oczywiście potrzebować do nauki jest kilof (żelazny, stalowy – różnicą jest ilość użyć narzędzia). Przyda się też ochrona głowy (najlepiej kapalin) oraz lampa (co by po ciemku nie kopać). W późniejszym etapie wymagane będzie zaopatrzenie się w 2 juczne konie do transportu naszego urobku, ale po kolei!

Po zakupie kilofów oraz ochrony głowy warto od razu odebrać zlecenie z Tablicy Zleceń (pozwoli to na dodatkowy zarobek oraz otrzymanie kilofów za wykonane zadanie).

Następnie udajemy się do kopalni. Początkowo polecam kopalnie miedzi. Samo użycie umiejętności nie jest trudne. Wystarczy dwuklik na kilof, a następnie na złoże, z którego chcemy pozyskać urobek. Po około 12.5 sekundy otrzymamy stosowny komunikat, informujący gracza czy udało się nam wykopać materiał czy też nasza próba zakończyła się porażką. Następnie wykonujemy tą samą czynność. Oczywiście początkujący górnik nie będzie mógł wydobyć żelaza czy też srebra zatem skupić się powinniśmy na węglu oraz miedzi.

Uwaga! Każde ze złóż posiada określoną losowo ilość materiału, którą można wydobyć (od około 40 do nawet i 100 grudek).

Gdy uda się nam wydobyć naszą pierwszą partię urobku, ważne jest przemyślane przetapianie. Wspominam o tym, gdyż w przypadku, gdy nie uda się nam przetopić danego materiału za jednym zamachem, cały urobek znika. Zalecam zatem aby przetapiać urobek pojedynczo! Grudka po grudce, nie w całości. Pozwoli to nam na uniknięcie strat na materiale oraz zwiększy prawdopodobieństwo zarobku.
Przetapianie: dwuklik na rudę –> klik na piec kowalski –> otrzymujemy sztaby.

Progi wydobycia:
Węgiel – min. górnictwa 0
Miedź – min górnictwa 15
Żelazo – min górnictwa 30
Srebro – min górnictwa 100

Przetapianie gwarantowane:
Miedz: 50%
Żelazo: 75%
Stal: 85%
Srebro: 110%
Uzyskanie stopu stali bez strat (85% skilla) Dwuklik na grudkę węgla –> klik na grudkę żelaza –> klik na piec kowalski = sztaba stali ( 1 węgla + 1 żelaza = 1 stali).

W trakcie kopania można również wykopać cenne kamienie oraz składniki wymagane do alchemii, magii, majsterkowania czy kowalstwa.
Kamienie: onyks, cytryn, ametyst, turmalin, szafir, topaz, rubin, szmaragd, diament.
Pozostałe składniki: fragment dwimerytu, samorodek złota, saletra, siarka, cynk.

Porady:
1. W początkowej fazie nauki przetapiaj rudę pojedynczo w celu uzyskania jak największego przychodu.
2. Skup się na uzbieraniu pieniędzy na jucznego konia (docelowo 2) Pozwoli to na zaoszczędzenie czasu w bieganiu do depozytu z każdą drobną partią materiału.
3. Sztaby możesz sprzedawać u NPCów: Kowal, Majster, Sztygar, ale lepsze jest znalezienie rzemieślnika gracza, który dany materiał kupuje, czyli majster oraz kowal.
4. Do kopalni zabieraj ze sobą zawsze nóź. Po drodze możesz znaleźć owce, zioła oraz płody rolne. Pozbieraj je a na pewno znajdzie się ktoś kto to kupi.

Nie ma zatem co czekać. Zacznij napędzać rynek rzemieślników!

DRUCIARSTWO

Druciarstwo to bardzo dobra umiejętność. Bez majstra nie ma życia. Napędza on każdą z umiejętności poprzez zaopatrywanie w narzędzia oraz komponenty przydatne w innych rzemiosłach. Dodatkowo oczywiście majster poza narzędziami i komponentami wytwarza biżuterie, szlifuje kamienie szlachetne oraz wykonuje szereg innych przydatnych przedmiotów a nawet i pułapki zabezpieczające nasz dobytek.

Najważniejszą kwestią w przypadku nauki druciarstwa będzie zaopatrzenie się w narzędzia (są ich dwa rodzaje różniące się ilością użyć) oraz znaleźć warsztat inżyniera (dostępny w mieście w warsztacie, gdzie znajdziemy NPC inżynier). Dobrą praktyką jest też posiadanie umiejętności górnictwo, pozwoli to nam na darmowy dostęp do surowca, na którym będziemy się uczyć.

No to zaczynamy! Pierwsza i najważniejsza sprawa.
Zaczynając naukę druciarstwa powinniśmy zaopatrzyć się w większą ilość narzędzi (dostępne są u NPC handlarz oraz inżynier jak i zapewne u kupców graczy). Taka inwestycja pozwoli nam na nieprzerwaną naukę oraz stały zarobek. Nie chcemy chyba aby nasze narzędzie rozpadło się w nocy, kiedy NPC są niedostępni, czeka nas wtedy niepotrzebny przestój w pracy.
Kolejnym elementem będzie zaopatrzenie się w drobną ilość materiału do nauki. W tym przypadku polecam miedź, ponieważ jest łatwa do wydobycia oraz stosunkowo tania (jeśli kupujemy sztaby bezpośrednio od gracza) (edytowane).

W menu Druciarstwa wyszukujemy elementów na które szansa jest dobra lub bardzo dobra (osobiście polecam dobrą ze względu na szybką naukę) oraz takie które kosztują nas najmniej materiału. Polecam zatem wykonywanie przedmiotów z miedzi do momentu aż szansa wykonania wskoczy na „gwarantowana”, wtedy szukamy nowego obiektu do nauki. Z czasem oczywiście polecam, aby zaopatrzyć się w juczniaka oraz wynająć domek. Pozwoli to nam na zwiększenie możliwości magazynowych oraz zaoszczędzimy czas, który byśmy musieli poświęcić na sprzedawanie przedmiotów czy bieganie do depozytu po kolejne sztaby.

Użycie umiejętności
Nasza postać musi znajdować się obok warsztatu inżyniera oraz posiadać w plecaku odpowiednie narzędzia.
Dwuklik na narzędzia –> wybór elementu, który chcemy wykonywać –> zatwierdzenie wyboru –> powtarzamy czynność po wykonaniu przedmiotu (czas wykonania jednego przedmiotu to 12.5 sec.).

UWAGI!
1. W procesie nauki pamiętajcie, aby mieć przy sobie zapasowe narzędzia oraz składniki potrzebne do wytworzenia kolejnych. Kiedy zostanie nam ostatni zestaw narzędzi będziemy mogli wytworzyć nowe i wznowić produkcję.
2. W procesie nauki przyjdzie nam tworzyć elementy biżuterii takie jak pierścionki, naszyjniki itp. Polecam wcześniej z menu majstra stworzyć sobie kilka skrzynek miedzianych (mała żółta skrzyneczka). Mieści się w niej 99 sztuk wykonanych przedmiotów, przez co unikniemy zapełnienia przedmiotami naszego plecaka i w łatwy sposób wyliczymy zysk znając ceny przedmiotów. Biżuterie polecam sprzedawać u jubilera.

Porady
1. Warto zaopatrywać się raz na jakiś czas w deski (stolarz gracz bądź kupiec gracza) jest to materiał wymagany do wytworzenia narzędzi.
2. W trakcie nauki warto też zakupić schemat na wytrychy (schemat zdobywany przez graczy z groźniejszych przeciwników oraz rozczytany przez skrybę). Schemat jest o tyle ważny, że zdecydowanie ułatwi nam naukę umiejętności, ponieważ na poziomie 75% umiejętności wytrych będzie mieć szansę dobrą a koszt produkcji to tylko 1 sztaba żelaza. W tym przypadku mając górnika nauka jest praktycznie darmowa (a za darmo to uczciwa cena:) )
3. Pilnujcie również szansy na oszlifowanie kamieni szlachetnych. Warto to robić dopiero jak szansa będzie bardzo dobra. Nie stracimy dużo surowca (maksymalizujemy zysk) oraz nie stracimy możliwości nauki, kiedy szlifowanie wskoczy na szansę gwarantowaną.

Powodzenia!

WIEDZA O BRONI
 

Wiedza o broni jest to umiejętność przydatna dla kowala, krawca i stolarza. W głównej mierze chodzi tu o zwiększenie szansy na wykonanie broni bądź zbroi wyjątkowej jakości. Umiejętność, poza zwiększaniem szansy na wyjątek, pozwala również na określenie jakości wykonanego przedmiotu, procentowy stosunek obrażeń jaki zadaje oceniana broń, jakość ochrony pancerza oraz możemy też ocenić czy dany przedmiot wyszedł właśnie spod naszej ręki.

Pamiętajmy, że wiedza o broni zawsze idzie w parze z kowalstwem (nie jest wymagana dla krawca czy stolarza) Sam proces nauki jest dość nudny i mozolny. ALE ZARAZ ZARAZ!! Można się go uczyć praktycznie zawsze i wszędzie! W tym przypadku będziemy musieli znaleźć jakiś przedmiot, który będziemy mogli ocenić (polecam sztylet który otrzymujemy na początku gry) Następnym krokiem będzie oczywiście nagranie sobie odpowiedniego makra które pozwoli nam na użycie umiejętności bez klikania myszką.

Uwaga!
1. Wiedza o broni zwiększa szansę na wykonanie przedmiotu wyjątkowej jakości.
2. Umiejętność można rozwijać cały czas.
3. Koszt nauki jest darmowy.

Porady:
1. Polecam wybrać sobie jeden jedyny przedmiot, który będziemy oceniać.
2. Do samego procesu nauki polecam wykorzystać makro, które pozwoli nam na zautomatyzowanie procesu przez co nauka stanie się przyjemna, a my skupimy się na czerpaniu przyjemności z gry (no chyba że lubimy tylko obserwować jak nasza umiejętność rośnie o 0.1) Powodzenia!

LECZENIE
 

Leczenie przydatne jest dla każdego wojownika. Umiejętność poza leczeniem ran przydatna jest również do „podniesienia” naszych towarzyszy, gdy zdarzy się im utracić przytomność w trakcie PVM czy PVP oraz pozwala nam na pozbycie się efektu zatrucia.

Przedmioty wymagane do nauki
1. Lekarstwa.
2. Silne lekarstwa.

Lekarstwa można kupić od aptekarza NPC bądź od gracza alchemika.
Składniki potrzebne na wykonanie lekarstwa: – tkanina, ranog, rumianek, pajęcze sieci.

Proces nauki jest dość długi, ale za to czas poświęcony na nauce leczenia uratuje nam skórę w przyszłości. Nauka jest bardzo prosta. Pierwszym wymaganym elementem jest, aby nasza postać bądź postać innego gracza otrzymała obrażenia. Następnie przystępujemy do leczenia.
Dwuklik na lekarstwo –> celownikiem zaznaczamy cel, który chcemy leczyć –> po określonym czasie otrzymamy stosowny komunikat o sukcesie bądź porażce.

Uwaga! – nie możemy leczyć będąc w trybie walki bądź, gdy cel jest trybie walki – leczenie nie uda się, gdy się ruszymy więcej niż 1 kratkę w trakcie leczenia bądź cel odejdzie dalej niż 2 kratki – leczenie nie uda się, jeśli w trakcie ty albo twój cel dostanie obrażenia (zasada ta nie obejmuje, jeśli obrażenia pochodzą z trucizny bądź krwawienia)

Porady:
1. Ćwiczyć leczenie można poza miastem w momencie treningu walki na zwierzakach bądź innych przeciwnikach
2. W trakcie ćwiczenia poza miastem warto zbierać wełnę, rumianek, pajęczynę (w jaskiniach). Są to składniki wymagane do stworzenia lekarstw.
3. Dobrym pomysłem jest zaopatrzenie się w sporą ilość lekarstw i znalezienie partnera do sparingów (ćwiczymy wtedy walkę i leczenie jednocześnie), oszczędzimy przy tym czas na podróże oraz przyspieszymy sam proces nauki leczenia jak i walki.
4. Anatomia zwiększa ilość wyleczonych obrażeń a jednocześnie ilość punktów żywotności.

Progi:
Min.60 leczenia i 50 anatomii << usuwanie trucizny
Min.55 leczenia i 55 anatomii << podnoszenie poległych przyjaciół

SKUPIENIE
 

Niby nic a jednak coś! Skupienie to dość ciekawy i przydatny skill. Działa podobnie jak anatomia, czyli przy każdym pełnym progu 20% do naszej puli punktów staminy dodawany jest 1 dodatkowy.

Umiejętność ta ma w sobie jednak dodatkową zaletę. Przyspiesza ona regenerację staminy którą utraci nasza postać w trakcie podróżowania czy też walki (tak, w walce spada poziom staminy)

Porady:
1. Skupienie jest umiejętnością, której nie musimy specjalnie się uczyć, rośnie sama wtedy, kiedy rośnie nam stamina. Zatem najlepszym sposobem na naukę jest bieganie tak, aby jak najwięcej staminy się nam odnawiało.

ANATOMIA

Anatomia jest umiejętnością wręcz wymaganą dla osoby walczącej. Poza określeniem mniej więcej statystyk jakie może mieć postać bądź NPC, anatomia wpływa na maksymalną ilość punktów żywotności, oraz na zadawane obrażenia jak i ilość punktów HP jakie nasza postać odzyskuje w procesie leczenia.

Nauka nie wymaga żadnego narzędzia czy warsztatu. Dwuklik na kryształek obok nazwy umiejętności –> wskazujemy NPC którego oceniamy –> powtarzamy czynność

Progi:
– Co 10% zwiększone zostaje HP postaci o 1 pkt.
– Co 5% obrażenia zadawane przez naszą postać zostają zwiększone.
– Przy 100% obrażenia zadawane przez naszą postać zostają dodatkowo zwiększone.  

Porady:
1. Anatomię warto ćwiczyć w momencie, kiedy prowadzimy sparingi z partnerem. Można wtedy ustawić makro na ocenianie partnera. W ten sposób zaoszczędzimy czas (anatomia rośnie w trakcie walki, w trakcie leczenia, oraz przy samym jej używaniu)
2. W momencie eventów warto sobie ustawić również ocenianie na jakiś konkretny cel (czerpiemy radość z gry, ale i jednocześnie ćwiczymy umiejętność) 

UKRYWANIE i SKRADANIE

Ukrywanie

Umiejętność sama w sobie może zdawać się bezużyteczna (choć jest niezbędna do korzystania z umiejętności skradanie) jednak posiadanie jej na nawet niskim poziomie może okazać się przydatne. Postać, która wyloguje się będąc ukrytym dalej taka pozostaje po ponownym zalogowaniu, chyba że inny gracz lub mob posiadający odpowiednio wysokie „demaskowanie” odkryje ją zanim zdąży zniknąć ze świata gry. Rodzina zaraz Cię przyłapie, że grasz? Nie ma problemu – hide i logout. Ukrywanie staje się niemożliwe, jeżeli w pobliżu postaci są inni gracze lub moby.

Dystans w jakim możemy się ukryć zależy od tego czy ktoś patrzy w naszym kierunku czy nie. Jeżeli ktoś nas goni zdecydowanie łatwiej będzie się ukryć wbiegając za jakąś przeszkodę. Ćwiczenie ukrywania się jest długie i nudne. Może nie aż tak łatwe jak np. demaskowanie, ale spokojnie można je ćwiczyć biegając po świecie. Trzeba pamiętać, że podczas treningu postać znika na moment, więc może być to źle odebrane przez niektórych graczy (po co się od razu zdradzać). Na trening nie ma wpływ obciążenie ani ubiór postaci.

Skradanie

Umiejętność umożliwia poruszanie się w ukryciu. Liczba kroków zwiększa się wraz ze wzrostem umiejętności. Każde 10% daje 1 krok do wykonania (maksymalnie można wykonać 11 kroków posiadając 110% skradania). Do używania skradania wymagane jest posiadanie minimum 50% ukrywania. Na szansę i możliwość poruszania się w cieniu (a także na wzrost umiejętności) ma wpływ noszona zbroja/ubiór. Do poziomu 80% każdy noszony materiał, czy to zbroja czy ubranie zwiększa szanse niepowodzenia. Posiadając 80% możemy skradać się bez fiasku w ubraniach oraz szansa na powodzenie z elementów skórzanych maleje o połowę. Od 100% możemy nosić najcięższe skórzane zbroje bez strachu. Od 110% szansa niepowodzenie za elementy kolcze maleje o połowę (tak – nadal może nam się nie udać zakradanie).

Ćwiczenie nie jest skomplikowane, najpierw ukrywamy postać a następnie używamy umiejętności skradanie. Wymaga jednak, aby postać pozostawała w miejscu (samo chodzenie w ukryciu nic nie daje, więc nie ma sensu się ruszać). Elementy zbroi które mamy na sobie podczas treningu dobieramy tak, aby liczba udanych prób użycia umiejętności wynosiła około 7/10.

Skrytobójca

Skradanie jest brane pod uwagę przy obliczaniu obrażeń (zamiast taktyki) w przypadku ciosu specjalnego „atak z ukrycia”. Taki cios można wykonać tylko z użyciem krótkich ostrzy (tylko fechtunek!). Zadane obrażenia ignorują zbroję przeciwnika. Dodatkowo – nie istnieje coś takiego jak strzał z ukrycia. Jeżeli ktoś chce wykorzystywać element zaskoczenia do strzelania z łuku, nie ma żadnego sensu ćwiczyć do tego skradania (samo ukrywanie wystarczy). Jednak taki strzał nie zada żadnych dodatkowych obrażeń.

A teraz kilka słów prawdy. Build skrytobójcy jest baaardzo ciekawy, ale również okropnie ciężki i wymagający. Zdani jesteśmy tylko na skórzane zbroje, do tego broń krótką. Z uwagi na małą liczbę kroków trzeba uzbroić się w sporą ilość cierpliwości. W sytuacjach 1 na 1, zarówno pvp jak i pvm jesteśmy w zasadzie zawsze wygranymi lub chociaż zyskujemy sporą przewagę, JEŚLI rzecz jasna trafimy. Często jednak dobicie mocno opancerzonego przeciwnika może okazać się bardzo trudne (choć tutaj z pomocą przyjść może umiejętność zatruwanie lub inne „gadżety”). Na starcie można bardzo łatwo się zniechęcić, żeby grać skrytobójcą z przyjemnością potrzeba tak naprawdę od 4 do 5 umiejętności na wysokim poziomie, a i tak nie ma lekko, ale za to zabawa jest przednia!

Ciekawostki

Ukrywać się i skradać można jedynie będąc pieszo. Skradając się nie można biegać.
Jeśli skradając się wejdziemy w innego gracza zostaniemy odkryci (dla poziomu ukrywania i skradania poniżej 80%).
Jeżeli ktoś wpadnie na nas, gdy jesteśmy ukryci, otrzyma od gry stosowny komunikat i straci pkt. staminy (dla poziomu ukrywania i skradania poniżej 80%).
Dla 80% i więcej pozostaniemy w tej sytuacji „niezauważeni”.

Będąc ukrytym można jeść, pić, używać niektórych innych umiejętności. Można też palić papierosy (dym jednak będzie widoczny dla innych).

Kontr-umiejętnością dla ukrywania jest demaskowanie, dla skradania natomiast tropienie. Im więcej ukrywania posiadamy, tym trudniej nas wykryć i zdemaskować. Im więcej skradania, tym trudniej wytropić nasze ślady. Jeżeli w naszym pobliżu znajdują się postaci, które są ukryte, nie wpłyną one negatywnie na możliwość ukrycia się.

Będąc ukrytym / skradając się możemy szeptać do postaci znajdujących się obok bez wychodzenia z ukrycia (posiadając ukrywanie i skradanie na minimum 80%). Nie można jednak emotować (wyrzucają one z ukrycia) dlatego w tym celu należy wykorzystywać opcję szeptu (; + spacja).

Do sytuacji awaryjnych i szybkiej ucieczki posłużyć może granat dymny. Ukrywa on wszystkich w polu działania. Dodatkowo, jeżeli posiadamy skradanie na odpowiednim poziomie (60%) postać od razu przechodzi w ten tryb bez konieczności użycia umiejętności. Liczba kroków które możemy wykonać po użyciu granatu dymnego podwaja się jednorazowo.

BROŃ POLOWA

Umiejętności bojowe są jedynymi mającymi wpływ na to, jak często trafiamy przeciwnika, a dodatkowo definiują to jakiej broni możemy używać. Broń polową wyróżnia przede wszystkim zasięg dwóch pól/kratek, co przy odpowiednim wykorzystaniu może dać nam sporą przewagę. Bonus ten jednak jest okupiony pewnymi utrudnieniami, więc warto zastanowić się, czy będziemy umieli go efektywnie wykorzystywać.

Specyfikacja broni polowej:
– zasięg dwóch pól/kratek,
– dostęp do wszystkich ciosów specjalnych, w tym zrzucenia z konia.
– przy stosunkowo podobnych obrażeniach, co np. miecze, mają znacznie mniejszą prędkość ataku,
– możliwość używania większości z nich wyłącznie pieszo lub wyłącznie konno,
– tylko jedna broń jednoręczna (krótka włócznia), która jest dość słaba, co raczej uniemożliwia korzystanie z tarcz.

Wady mogą wydawać się spore, warto jednak pamiętać, że wpływ wolniejszej prędkości ataku możemy minimalizować uciekaniem przed wrogiem w czasie między jednym uderzeniem a drugim. Dodatkowo uderzając wroga z odległości dwóch pól, gdy jego broń ma zasięg zaledwie jednego możemy znacząco przechylić szalę zwycięstwa na swoją korzyść.

Bronie, które możemy używać wyłącznie pieszo to: miecze wielkie, berdysze, halabardy, kruczy dziób i kosa. Lanca jest jedyną bronią, którą możemy używać wyłącznie konno. Zarówno konno jak i pieszo można używać jedynie włóczni i partyzany.

Do poziomu 50% umiejętność możemy wyćwiczyć na manekinach treningowych. Powyżej poziomu 50% możemy się szkolić jedynie walcząc z innym przeciwnikiem. Najpopularniejszą i najbardziej efektywną metodą są sparingi między dwoma postaciami. Najlepsze efekty osiąga się podczas sparingów bronią o niskich obrażeniach i wysokiej prędkości ataku np. krótką włócznią, co pozwala wydłużyć czas między odpoczynkiem na zregenerowanie swoich ran. Oprócz kontrolowania paska życia, warto również zwracać uwagę na pasek kondycji, ponieważ jej niski poziom wydłuża naukę

FECHTUNEK

Umiejętności bojowe są jedynymi mającymi wpływ na to, jak często trafiamy przeciwnika, a dodatkowo definiują to jakiej broni możemy używać. Fechtunek pozwala nam na posługiwanie się wszelkiej maści mieczami, oferując dobre obrażenia przy wysokiej prędkości ataku. Niestety ma on bardzo wąski zakres ciosów specjalnych i zasięg jednego pola w przypadku każdej broni.

Specyfikacja fechtunku:

– największy DPS (damage per second – stosunek wysokości obrażeń do prędkości ataku)
– możliwość zatruwania broni jednoręcznych
– sztylety i puginały oferują cios specjalny „Atak z ukrycia” dostępny wyłącznie dla tych broni
– wszystkie bronie mogą być używane zarówno konno jak i pieszo
– wszystkie bronie mają zasięg jednego pola.

Miecze są szczególnie silnie w przypadku bliskiego zwarcia, gdyż wtedy możemy w pełni wykorzystać ich prędkość ataku. Dodatkowo otwierają nam pole do grania wszelkiego rodzaju skrytobójcami ze względu na możliwość ich zatruwania i dostępność „Ataku z ukrycia”, który jest wyjątkowo silną bronią w rękach osób skrywających się w cieniach.

Do poziomu 50% umiejętność możemy wyćwiczyć na manekinach treningowych. Powyżej poziomu 50% możemy się szkolić jedynie walcząc z innym przeciwnikiem. Najpopularniejszą i najbardziej efektywną metodą są sparingi między dwoma postaciami. Najlepsze efekty osiąga się podczas sparingów bronią o niskich obrażeniach i wysokiej prędkości ataku, co pozwala wydłużyć czas między odpoczynkiem na zregenerowanie swoich ran. Taką bronią w przypadku fechtunku jest drewniany miecz treningowy. Oprócz kontrolowania paska życia, warto również zwracać uwagę na pasek kondycji, ponieważ jej niski poziom wydłuża naukę.

BROŃ OBUCHOWA

Umiejętności bojowe są jedynymi mającymi wpływ na to, jak często trafiamy przeciwnika, a dodatkowo definiują to jakiej broni możemy używać. Broń obuchowa może okazać się ciekawym wyborem dla osób chcących posługiwać się tarczami, ponieważ wszystkie obuchy są jednoręczne, a przy każdym trafionym ciosie zabierają przeciwnikowi kilka punktów kondycji. Dodatkowo broń obuchowa daje nam dostęp do wszelkiego rodzaju toporów, które posiadają najwyższe w grze obrażenia bazowe.

Specyfikacja broni obuchowej:
– obuchy przy trafieniu zabierają punkty kondycji, ale mają niskie obrażenia ze względu na bycie jednoręczną bronią
– topory mają największe bazowe obrażenia w grze, jednak posiadają bardzo niską prędkość ataku
– wszystkie bronie oprócz dwuręcznych toporów, mogą być używane zarówno konno jak i pieszo
– wszystkie bronie mają zasięg jednego pola.

Obuchy otwierają możliwość zrobienia efektywnego wojownika z tarczą, który zamiast ukatrupić przeciwnika jak najszybciej, skupia się na powolnym wymęczeniu go i odebraniu mu punktów kondycji, jednocześnie parując jego ciosy częściej dzięki tarczy. Topory z kolei oferują bardzo wysokie obrażenia, co przy umiejętnym wyczekiwaniu długiego czasu pomiędzy ciosami, może być opłacalną taktyką.

Do poziomu 50% umiejętność możemy wyćwiczyć na manekinach treningowych. Powyżej poziomu 50% możemy się szkolić jedynie walcząc z innym przeciwnikiem. Najpopularniejszą i najbardziej efektywną metodą są sparingi między dwoma postaciami. Najlepsze efekty osiąga się podczas sparingów bronią o niskich obrażeniach i wysokiej prędkości ataku, co pozwala wydłużyć czas między odpoczynkiem na zregenerowanie swoich ran. Oprócz kontrolowania paska życia, warto również zwracać uwagę na pasek kondycji, ponieważ jej niski poziom wydłuża naukę. W przypadku broni obuchowych jest to wyjątkowo istotne, ponieważ jak wspomniano, odbierają punkty kondycji z każdym ciosem. Dobrym wyborem może być więc broń, która nie będzie miała tego efektu, przez co nie skażemy naszego kompana na wolniejszy przyrost umiejętności. Do treningu może się nadać np. czekan lub topór bojowy.

PAROWANIE

Umiejętność parowania pozwala nam na uniknięcie obrażeń z ciosu, który normalnie nam by je zadał, ponieważ postać go zablokowała. Parować możemy zarówno za pomocą broni jak i tarczy, jednak parowanie tarczą jest naturalnie bardziej efektywne. Szansa na pomyślne sparowanie ciosu jest wprost proporcjonalna do wysokości umiejętności Parowania, a przy 100% umiejętności otrzymujemy dodatkowy bonus.

Wzór na udane sparowanie wygląda następująco:
Dla tarczy: %umiejętności/4 + 5% za 100% umiejętności
Dla broni: %umiejętności0,125 + 5% za 100% umiejętności

Zatem dla konkretnych wartości umiejętności Parowanie szansa ta wynosi:
– 12% dla tarczy i 6% dla broni przy 50% Parowania
– 20% dla tarczy i 10% dla broni przy 80% Parowania
– 30% dla tarczy i 17% dla broni przy 100% Parowania
Dodatkowo każde 5 punktów zręczności poniżej 80 skutkować będzie utratą średnio 1% szansy na sparowanie ciosu.

Warto również pamiętać, że tarcze oprócz posiadania wyższej bazowej szansy na sparowanie posiadają modyfikator zwany DCI (Defense Chance Increase). Może on wynosić od -5 do 40%. Powiększa on o podaną wartość bazową szansę na sparowanie ciosu. Zatem w przypadku, gdy mamy 30% szans na sparowanie ciosu tarcza, która ma 40 DCI, dodatkowo zwiększa nam tę wartość o 40%, zatem finalnie mamy 30% + 0,430% = 42%.