Parowanie
Parowanie to umiejętność posługiwania się tarczą lub po prostu dzierżoną bronią w celu blokowania ciosów przeciwnika. Jest to sztuka niezbędna każdej postaci, która chce dobrze sprawdzać się w boju. Szansa na zablokowanie ciosu zależna jest od poziomu naszej umiejętności parowania oraz od rodzaju noszonej tarczy bądź broni. Większe tarcze pozwalają na skuteczniejsze parowanie ciosów, niż te mniejsze, podobnie jak miecze, którymi z reguły blokuje się lepiej, niż buzdyganami czy toporami.
Aby użyć umiejętności, należy wejść w tryb walki (w gumpie postaci lub poprzez tabulator) i czekać na atakujące cele. Postać automatycznie będzie wykonywała próby parowania.
Pierwszych 20% umiejętności parowania mogą nas nauczyć wyszkoleni instruktorzy, napotkani rycerze bądź doświadczeni żołnierze. Aby samodzielnie wytrenować tę umiejętność należy jak najwięcej ćwiczyć – w salach treningowych, w walkach kontrolnych z partnerem bądź podczas eksploracji i zwiedzania świata.
Szansa na pomyślne sparowanie ciosu jest wprost proporcjonalna do wysokości umiejętności Parowania, a przy 100% umiejętności otrzymujemy dodatkowy bonus. Wzór na udane sparowanie wygląda następująco:
Dla tarczy: %umiejętności/4 + 5% za 100% umiejętności
Dla broni: %umiejętności0,125 + 5% za 100% umiejętności
Zatem dla konkretnych wartości umiejętności Parowanie szansa ta wynosi:
– 12% dla tarczy i 6% dla broni przy 50% Parowania
– 20% dla tarczy i 10% dla broni przy 80% Parowania
– 30% dla tarczy i 17% dla broni przy 100% Parowania
Dodatkowo każde 5 punktów zręczności poniżej 80 skutkować będzie utratą średnio 1% szansy na sparowanie ciosu.
Warto również pamiętać, że tarcze oprócz posiadania wyższej bazowej szansy na sparowanie posiadają modyfikator zwany DCI (Defense Chance Increase). Może on wynosić od -5 do 40%. Powiększa on o podaną wartość bazową szansę na sparowanie ciosu. Zatem w przypadku, gdy mamy 30% szans na sparowanie ciosu tarcza, która ma 40 DCI, dodatkowo zwiększa nam tę wartość o 40%, zatem finalnie mamy 30% + 0,430% = 42%. ;
![]() | Cintryjska tarcza | Elitarna tarcza cintryjskich żołnierzy i gwardzistów. |
![]() | Okrągła tarcza | Skuteczna drewniana osłona. Występuje jako element ekwipunku żołnierzy na całym kontynencie. |
![]() | Pawęż | Dużych rozmiarów tarcza w kształcie czworokąta. Zapewnia doskonałą osłonę, jednak jest nieporęczna i ciężka. |
![]() | Puklerz | Małych rozmiarów poręczna tarcza wykonana ze stali. |
![]() | Skelligijska tarcza | Zwrotna i wygodna tarcza noszona pierwotnie przez bogatszych wojowników na Wyspach Skellige. |
![]() | Tarcza herbowa | Duma i nieodłączny element uzbrojenia każdego rycerza, przynajmniej do końca XII wieku, zanim ciężkozbrojni zakochali się w broni dwuręcznej. |
![]() | Trójkątna tarcza | Skuteczna tarcza noszona głównie przez wojowników bez herbu. |
![]() | Wyspiarska tarcza | Zwrotna i wygodna tarcza będąca standardowym wyposażeniem wojowników i piratów ze Skellige. |
![]() | Żelazny puklerz | Małych rozmiarów poręczna, choć mało wytrzymała tarcza wykonana z żelaza. |