Tworzenie i rozwój postaci

KoncepcjaKreatorPiersze uruchomienieRozwójPunkty doświadczeniaZmiana postaci

Rasa

Przystępując do gry na Tajemnicach Cintry musimy zdecydować się na rasę oraz płeć naszej postaci. Dostępne w rozgrywce rasy to Człowiek (Nordling lub Nilfgaardczyk), Krasnolud oraz Niziołek. Istnieje też możliwość gry Pół-elfem lub Elfem, aczkolwiek jest to opcja dostępna tylko za zgodą Mistrzów Gry po odpowiednim uzasadnieniu tego wyboru podczas wysyłania aplikacji o konto

 


Płeć

 Wybór płci jest bardzo ważnym czynnikiem mogącym zdefiniować rolę, charakter oraz drogę rozwoju naszej postaci. Postaci kobiety i mężczyzny nie różnią się mechanicznie, jednak w fabule na obie płci narzucone są poszczególne wzorce zachowań, od których możliwe są oczywiście uzasadnione odstępstwa. Wskazówki na ten temat możemy znaleźć w artykułach leksykonu: Miłość i rodzina, Moda, Równouprawnienie nilfgaardzkie, Prawo dziedziczenia, Wielożeństwo.

 


Klasa

Postać może wywodzić się z pospólstwa, mieszczaństwa, duchowieństwa lub rycerstwa. Chęć odgrywania tego ostatniego musi zostać wyszczególnione w podaniu o założenie konta i wymaga zaakceptowania ze strony Mistrzów Gry.

Zalecane jest rozpoczynanie przygody postacią na niskim szczeblu (np. aspirujący urzędnik, początkujący żołnierz czy dopiero rozwijający się kupiec), aby droga postępu bohatera była jak najbardziej odczuwalna i satysfakcjonująca. Nie zaleca się podejmowania gry postacią z ogromnym doświadczeniem, bogactwem, itd., bowiem może doprowadzić to do sprzeczności pomiędzy koncepcją takiej postaci a jej początkowym mechanicznym ograniczeniem.

W przypadku bardzo dobrego uzasadnienia wysokiej pozycji postaci podczas wysyłania aplikacji o konto, taka opcja jest jednak możliwa.

W grze istnieją klasy elitarne, takie jak szlachcic, czarodziej, druid lub wiedźmin. Odgrywanie tego typu postaci wiąże się z ogromną odpowiedzialnością wobec serwera oraz wybitnymi umiejętnościami odgrywania ról. Ilość dostępnych miejsc na klasy elitarne jest ograniczona i będzie przyznawana wedle potrzeb fabuły świata oraz umiejętności gracza. 


 

 

;Po otrzymaniu konta do gry i naszym pierwszym zalogowaniu będzie założona postać początkowa. Logując się do gry będziemy musieli stworzyć naszego bohatera. 

Imię, płeć i rasa

W pierwszym oknie wprowadzamy imię postaci, jej płeć oraz rasę. Wpisane imię będzie jednocześnie adresem dla jednostek pocztowych w grze!

 


Wygląd

Po wyborze płci i rasy, przechodzimy dalej. W oknie wyglądu naciskając ikony kryształków, wybieramy kolor skóry, fryzurę i kolor włosów oraz zarostu. Uczesanie i zarost są możliwe do zmiany wewnątrz gry. Gdybyśmy gdzieś utknęli – wracamy do menu guzikami z lewej strony ekranu.

 


Statystyki i umiejętności

Kolejna zakładka służy do określenia statystyk postaci oraz początkowych umiejętności. Maksymalna ilość umiejętności początkowych wynosi 4 [aby zmienić początkowe umiejętności, należy kliknąć w niebieski kryształ], zaś do dyspozycji mamy 100 punktów. Wartość jednej umiejętności nie może przekroczyć 50.

Startowa suma statystyk (siła, zręczność, intelekt) to 80 punktów, przy czym minimalna wartość każdej z trzech nie może być niższa niż 10.

 


Lokacja

W ostatnim oknie wybieramy lokację początkową dla naszej postaci. Gra zawsze rozpoczynana jest w regionie Salfden, a konkretnie pod głowna bramą Saldfortu.

Wybór lokacji nie jest przypadkowy, jest to gówna brama wjazdowa dla ludzi z po za miasta.

 

Witaj w grze. Po pierwsze, powiększ okno gry, chwytając za niebieski kryształ umieszony w prawym dolnym rogu okna z grą.

Pamiętaj, by zmienić dedykowane kontu hasło dla zwiększenia bezpieczeństwa. Możesz to zrobić z pomocą komendy .help albo przez skorzystanie ze spisu komend.

Teraz przyjrzyjmy się menu gry razem z przykładową postacią – Marchewą.

Pod przyciskiem „pomoc” kryją się 4 opcje, służące do bezpośredniego kontaktu z ekipą.
Możemy wezwać mistrza gry w celu fabularnego rozwiązania jakiejś sprawy, poinformować, że nasza postać zablokowała się podczas spaceru po mapie (czasem się to zdarza – przykro nam 🙁 ), jest nękany przez innego gracza, mniej dojrzałego emocjonalnie i umysłowo nawet od Marchewy.

Po kliknięciu „inne” zobaczymy kolejne opcje. Jeśli żadna z nich nie odpowiada naszej potrzebie, możemy kliknąć „inne” ponownie i napisać krótką wiadomość do ekipy „Tajemnic Cintry”. 

„Opcje” to nieco bardziej złożona kwestia, która dla nowych graczy może być przytłaczająca. Dla wygody polecamy na początek zjechać na sam dół menu „General” i ustawić opcję „Grid loot”, oraz zaznaczyć guzik „show HP” wybierając w menu kontekstowym preferowane przez nas opcje. Marchewa nie lubi mieć zbyt wielu informacji na ekranie więc wybiera „Line”, klika „zastosuj” a następnie „akceptuj” i przechodzi dalej. 

Guzika „Wyloguj” wyjaśniać chyba nie trzeba. Służy do wyłączania gry.
„Zadania” to pozostałość po starym designie. Obecnie opcja ta nie ma zastosowania.
„Zdolności” rozwijają menu znanych prze naszą postać umiejętności oraz ich sumaryczną wartość.
„Karta postaci” wyświetla menu z dodatkowymi informacjami o naszych bohaterze oraz opcjami rozwoju przy pomocy przyznawanych przez mistrzów gry PD – punktów doświadczenia. Możemy z ich pomocą rozwinąć nasze statystyki i umiejętności, a także wykupić specjalne receptury dla różnych umiejętności rzemieślniczych.

„Walka” przełącza naszą postać w tryb bojowy. Bez tego nie będziemy w stanie ranić innej postaci lub atakującej znienacka bestii. By obsługa była wygodniejsza, w głównym menu „opcji” możemy odznaczyć funkcję „hold TAB key for combat” i przełączać się pomiędzy trybem bojowym i pokojowym kliknięciem w klawisz TAB na klawiaturze.

„Status” wyświetla dodatkowe okno z informacjami o naszej postaci. Jej punktami życia, kondycją, pancerzem, posiadanym złotem itd. 

Ale my tu gadu gadu, a Marchewa stoi w miejscu. Czas iść pomachać mieczem. Z bramy wschodniej udajmy się do szkoły walki. Ale jak tam trafić? Z górnego menu klikamy „World Map” i otwieramy mapę odkrytego przez nas świata. „Tajemnice Cintry posiadają opcję tzw. „mgły wojny” („fog of war”) przykrywającej nieodkryty przez naszą postać obszar mapy nieprzeniknioną ciemnością. Ale na zwiedzanie przyjdzie czas.

Klikając diamencik w prawym dolnym rogu mapy możemy zmieniać jej rozmiar. Kliknięcie prawym przyciskiem umożliwi przejście w opcje „free wiev” i przesuwanie mapy przez przeciąganie myszką. Kółkiem myszy możemy też mapę oddalać i przybliżać wedle potrzeb.
Ostatnią rzeczą jaką powinniśmy włączyć z górnego menu jest dziennik gry. Klikamy „Journal”, rozwijamy menu klikając przycisk na dole i przesuwamy w wybrane przez nas miejsce ekranu. Teraz żadna informacja czy dialog nam nie uciekną.
Obok portretu naszego Marchewy znajdziemy też ikonę plecaka. Po dwukrotnym kliknięciu, otworzy się menu z naszym dobytkiem.
Wiele tego nie ma, ale lepszy rydz niż nic. Chodźmy potrenować. Szkoła walki jest niedaleko na zachód od bramy, przy której zaczęliśmy grę. Ale chwila, jak tu się chodzi? WSAD nie działa, strzałki nie działają, a lewy przycisk myszy nic nie robi.
Aby przesunąć naszą postać, przytrzymujemy prawy przycisk myszy i przesuwamy kursor w kierunku, w którym nasza postać ma się przemieszczać. Jeśli trzymamy go blisko, postać zacznie iść. Jeśli oddalimy, pobiegnie. Jak dobrze, że wybraliśmy sporo punktów zręczności i kondycji starczy nam na krótki trucht.

A co to? Po lewej stronie ekranu wyświetlają się jakieś komunikaty. Wystarczyło, że Marchewa zrobił kilka kroków, a jego „skupienie” zaczęło rosnąć. W ten sposób jesteśmy informowani o kolejnych wzrostach umiejętności i statystyk naszej postaci.

Wtem jesteśmy pod szkołą walki. Klikamy dwukrotnie na drzwi lewym klawiszem myszy i wchodzimy do środka. Kukły treningowe znajdują się na piętrze. Ktoś jest obok. Przywitajmy się. Dialogi wyświetlane są nad głowami postaci. By opisać czynność, grymas czy gest, komunikat wpisujemy poprzedzając go dwukropkiem i spacją.
Ups! Ktoś sugeruje nam, że nie opisaliśmy naszej postaci!

Szybko klikamy lewy pergamin obok wizerunku naszej postaci i wpisujemy w kilku zdaniach jak wygląda nasz bohater. Im opis ciekawszy tym lepiej, ale czasem wystarczy kilka trafnych przymiotników i wyszczególnienie rzucających się w oczy cech postaci.

Czas na trening. Z plecaka dobywamy preferowaną przez nas broń i klikamy dwukrotnie na kukłę. Do treningu fechtunku wystarczy startowy sztylet. Kukła się kołysze, umiejętności się rozwijają, ale to klikanie strasznie żmudne. Na szczęście jest mała pomoc.
„Tajemnice Cintry” instalowane są z wbudowanym programem ułatwiającym grę. „Razor” otwiera się w sąsiednim oknie. Przechodzimy do niego i klikamy w zakładkę „Macros”. Tu tworzymy nowe makro, czyli ciąg poleceń, które program odtworzy za nas. Nadajemy mu nazwę, klikamy guzik „record” a następnie atakujemy kukłę. 

Potem przechodzimy znów do „Razora” i klikamy przerywamy nagrywanie. Zaznaczamy „Loop” na dole, by makro odtwarzało się ponownie aż do czasu ręcznego zatrzymania. Teraz rozwijamy menu prawym przyciskiem, dodajemy pauzę, zgodnie ze wskazówkami na zdjęciu. Na trening na kukłach wystarczą 2 sekundy przerwy. Gdy mamy gotowe marko klikamy play i patrzymy, jak gra… gra za nas. Przynajmniej do czasu, możemy urozmaicać ją opisami wykonywanych przez nas czynności. Mistrz gry i inni gracze na pewno to docenią.

Koło Marchewy pojawiła się jakaś inna postać. By sprawdzić kto to taki, klikamy na nią dwukrotnie lewym przyciskiem myszy. Automatycznie powinien wyświetlić nam się jej opis i podgląd jej podobizny. Nie zobaczymy jednak jej imienia. Gdy ktoś nam się przedstawi, warto zanotować sobie jak się nazywa a obok nanieść kilka znaków szczególnych lub fragment opisu. Z taką ściągawką nie zapomnimy kto jest kim.

Mało intuicyjne? To prawda, ale takie rozwiązanie pomoże nam np. odegrać szpiega, mistrza wcieleń o stu twarzach, który często zmienia swój ubiór i wizerunek modyfikując lekko opis by wyprowadzić w pole innych graczy. „Tajemnice Cintry” od zawsze słynęły z fabularnych intryg, gry wywiadów i wielowątkowej polityki ścierających się sił.

By trenować inne umiejętności warto zapoznać się z ich opisem na stronie. Nie znajdziecie tam odpowiedzi na interesujące was pytania, warto odwiedzić nasz kanał Discord i poprosić innych graczy o pomoc. Ultima Online to wiekowa gra, nawet w obecnej wersji niedorównująca grom MMO z ostatnich lat. Ale w żadnej innej nie znajdziecie takiego klimatu i nastawienia na odgrywanie postaci.

To dopiero początek przygód Marchewy…

 

Podczas gry, zdobywania doświadczenia, używania umiejętności, walki bądź pracy nasz bohater rozwijać będzie zarówno statystyki jak i umiejętności.

Maksymalna ilość możliwych do osiągnięcia statystyk (stat cap) wynosi 225 punktów. Wartość każdej ze statystyki nie przekroczy 125 pkt.
Statystyki rosną wraz z rozwojem posiadanych przez nasza postać umiejętności. Im wyżej rozwinięte statystyki posiadamy, tym wolniejszy staje się ich przyrost. Każda umiejętność posiada przypisane dwie statystyki, które może rozwijać (np. fechtunek: zręczność i siła). Wyjątkiem są umiejętności Skupienie oraz Medytacja, które nie rozwijają żadnej statystyki. 

Suma posiadanych przez nasza postać umiejętności (skill cap) wynosi 700%. Każda z umiejętności rozwijana jest domyślnie do 100%, aczkolwiek możliwe jest podniesienie tej wartości do 110% (nie zwiększa to jednak limitu ogólnego, czyli 700%).

Limit ogólny skillcapa można podnieść przez zdobycie odpowiedniego zwoju albo można go kupić za uzbierane PD do max 750.

Przyrost umiejętności staje się tym wolniejszy, im wyższą wartość osiąga.

Na przyrost ogólny zarówno statystyk jak i umiejętności wpływa poziom najedzenia, napojenia oraz jakość odżywiania się bohatera. Jeśli jeden z nich spadnie do niskiej wartości, progres drastycznie zwolni. 


Możliwe jest obniżanie nabytych statystyk i umiejętności, jeśli osiągneliśmy ich maksymalną wartość całkowitą. W tym celu musimy oznaczyć chęć poświęcenia jednej ze statystyk lub umiejętności na rzecz innej. 

Jeśli suma naszych umiejętności wynosi już 700% i posiadamy 100% rybołówstwa, a chcemy rozwinąć inną zdolność, należy zaznaczyć jej obniżanie w oknie umiejętności poprzez skierowanie strzałki w dół: 

Tym sposobem, gdy zaczniemy rozwijać inną umiejętność, punkty rybołówstwa będą adekwatnie spadać. 

Podobnie wygląda wymiana statystyk, których przyrost możemy obniżać w oknie statusu takim samym sposobem. 

Rozwój danej umiejętności lub statystyki możemy również całkowicie zablokować wybierając zamiast strzałek ikonę kłódki. 

 

Oprócz konwencjonalnego sposobu rozwoju umiejętności i statystyk, możliwe jest zwiększanie ich za pomocą punktów doświadczenia (PD). PD są nagrodą przyznawaną bohaterom za poprawne odgrywanie roli. Nabyte punkty możemy przejrzeć w oknie doświadczenia, które wywołujemy za pomocą komendy .pd lub .kp

PD mogą być też wykorzystane do poznania niektórych receptur rzemieślniczych, zwiększenia limitu danej umiejętności do 110% oraz do „rename’u” postaci, czyli przeniesienia nabytych statystyk oraz umiejętności na nową postać z nową historią. 

Istnieje możliwość utraty PD w ramach kary za naganne czy sprzeczne z koncepcją odgrywanie postaci. 

Koszta rozwoju umiejętności: 

  • 0 – 10 = 1 PD / 10%
  • 10 – 20 = 1 PD/5%
  • 20 – 30 = 1 PD/2%
  • 30 – 40 = 1 PD/1,5%
  • 40 – 50 = 1 PD/1%
  • 50 – 60 = 1 PD/0,5%
  • 60 – 70 = 1 PD/0,3%
  • 70 – 80 = 1 PD/o,2%
  • 80 – 90 = 1 PD/0,1%
  • 90 – 95 = 2 PD/0,1%
  • 95 – 100 = 3 PD/0,1%
  • 100 – 110 = 4 PD/0,1%

Statystyki:

1 PD = 1 pkt (siła, zręczność, inteligencja)


Zwiększenie limitu um. do 110%:

50 PD


Zwiększenie skillcap o 5% (z 700 do max 750)

50 PD albo specjalne zwoje do zdobycia w grze.


Rename postaci: 

100 PD


 

Mistrzowie Gry nie oferują swobodnego przepisywania umiejętności, statystyk lub PD osobom, które zechcą zmienić postać z nudów bądź dla zachcianki. 

Stworzenie postaci do gry na Tajemnicach Cintry powinno być przemyślane i zaplanowane długoterminowo, tak aby prowadzony przez nas bohater był elementem wydarzeń fabularnych i rozwoju akcji.

Wyjątek stanowić mogą postaci, które w dużym stopniu przesłużyły się fabule gry, a ich długa droga prowadzi np. do śmierci, która znacząco i pozytywnie wpłynie na historię Srebrogórza. Wtedy za zgodą Mistrzów Gry może dojść do częściowego lub całkowitego przeniesienia nabytego progresu na nową postać. W odpowiedzi na sugestie odnoszące się do przenoszenia PD na nową postać, ekipa postanowiła wyjść graczom naprzeciw i spotkać się w połowie drogi między wizjami. Całkowity rename postaci (wraz z przenoszeniem umiejętności i statystyk) wciąż pozostanie możliwy do wykupienia za 100 Punktów Doświadczenia. Zmianie ulegnie jednak odbieranie PD, które zgromadziliśmy na poprzedniej postaci. Przy pierwszym rename przeniesiemy 100% zebranych punktów, przy drugim 50%, zaś przy trzecim i kolejnym nie będziemy przenosić ich wcale. Mamy nadzieje, że nowy system usatysfakcjonuje nas wszystkich i zapobiegnie kasowaniu postaci w chwili, kiedy nie jest to konieczne.