Statystyki i jak trenować
Statystyki są głównymi atrybutami każdej postaci.
- Siła – determinuje maksymalny poziom żywotności naszej postaci, siłę jej uderzeń w walce oraz maksymalny udźwig.
- Zręczność – wpływa na maksymalny poziom wigoru, co przekłada się na szybkość zadawanych ciosów
- Inteligencja – wyznacza maksymalny poziom energii potrzebnej do rzucania zaklęć lub wykonywania ataków specjalnych
Maksymalny poziom wyćwiczenia każdej ze statystyk wynosi 125, natomiast suma wszystkich nie może przekroczyć ilości 225. Możliwe jest jednak przekroczenie maksymalnego poziomu za pomocą czasowych bonusów, np. mikstur wzmacniających, zaklęć lub przedmiotów podnoszących statystyki.
Aby zablokować przyrost danej statystyki (jeśli np. uważamy, iż osiągnęliśmy już odpowiedni poziom zręczności i wolimy rozwijać siłę lub inteligencję) wystarczy kliknąć na strzałkę po lewej stronie okna „Status” i wybrać opcję kłódki. Jeżeli natomiast chcemy pozbyć się nieco punktów siły, aby rozwinąć zręczność lub inteligencję, klikamy na strzałkę i wybieramy wskaźnik wskazujący do dołu. Spowoduje to, iż każdy przyrost punktu zręczności lub inteligencji nastąpi kosztem siły, która automatycznie się zmniejszy.
Strzałki skierowane w górę oznaczają aktywny przyrost.
Jak trenować
Przy każdym gainie umiejętności postać ma szansę na gain jednej z trzech statystyk. Statystyki wpadają losowo w różnym odstępie czasu wraz z gainem skilla danej profesji. Im więcej gainujemy np kowalstwa tym więcej wpadnie nam np siły. im mniej tym mniej wpadnie tzn. na niższych poziomach łatwiej o gain niż na wysokich.
Każda umiejętność ma przypisane 2 statystki, które można rozwijać przy używaniu danej umiejętności: główną i poboczną. Przy każdym gainie umiejętności postać ma szansę na gain statystyki. Przy udanej szansie na gain statystyki, to, czy postać otrzyma główna statystykę czy poboczną jest liczone osobno – szansa wynosi 75% dla głównej statystyki, 25% dla pobocznej. Jeśli któraś ze statystyk ma zablokowany gain w Statusie postaci (np. główna), druga statystyka (np. poboczna) jest jedyną jaka może zostać podniesiona daną umiejętnością.
Przykład:
Trenujemy Kowalstwo na poziomie 39.9%. Przy gainie Blacksmithy (czyli teraz mamy 40% skilla) mamy 30% szansy, że otrzymamy gain Stata. Zakładając, że nam się nie udało, dopiero przy kolejnym gainie Blacksmithy mamy szansę na gain stata – tym razem 30.1%. Tym razem udało nam się dostać punkt statystyki – Blacksmithy ma przypisaną Siłę jako główną statystykę i Zręczność jako poboczną – gra losuje którą statystykę podnieść, z 75% szansy na Siłę (jako główna statystyka) i 25% szansy na Zręczność (poboczna). Jeśli zablokowaliśmy przyrost Siły w Statusie postaci, dostaniemy gain Zręczności (i na odwrót).
Tabela statystyk:
Skill | Głowna Statystyka | Poboczna statystyka |
Broń obuchowa | str | dex |
Broń polowa | str | dex |
Fechtunek | str | dex |
Parowanie | str | dex |
Strzelectwo | int | str |
Taktyka | int | dex |
Zapasy | str | dex |
Arkana magii | int | dex |
Mądrość | int | dex |
Medytacja | int | int |
Odporność na magię | int | str |
Drwalnictwo | str | dex |
Górnictwo | str | dex |
Rybołówstwo | dex | str |
Traperstwo | int | dex |
Alechemia | int | dex |
Druciarstwo | dex | int |
Inskrypcja | int | dex |
Kowalstwo | str | dex |
Krawiectwo | dex | int |
Kucharstwo | int | dex |
Łuczarstwo | dex | str |
Demaskowanie | int | dex |
Okradanie | dex | int |
Rozbrajanie pułapek | dex | int |
Zaglądanie | int | dex |
Ukrywanie | int | dex |
Włamywanie | dex | int |
Zakradanie | dex | int |
Zatruwanie | int | dex |
Anatomia | int | str |
Opatrywanie | int | dex |
Oswajanie | int | dex |
Rolnictwo | int | dex |
Skupienie | dex | int |
Wiedza o uzbrojeniu | int | dex |
Zielarstwo | int | dex |
Żebranie | dex | int |
Medycyna | int | dex |
Rolnictwo | int | dex |
Muzykalność | int | dex |
Tropienie | int | dex |
Wterynaria | int | dex |