Statystyki i jak trenować
Statystyki są głównymi atrybutami każdej postaci.
- Siła – determinuje maksymalny poziom żywotności naszej postaci, siłę jej uderzeń w walce oraz maksymalny udźwig.
- Zręczność – wpływa na maksymalny poziom wigoru, co przekłada się na szybkość zadawanych ciosów
- Inteligencja – wyznacza maksymalny poziom energii potrzebnej do rzucania zaklęć lub wykonywania ataków specjalnych
Maksymalny poziom wyćwiczenia każdej ze statystyk wynosi 125, natomiast suma wszystkich nie może przekroczyć ilości 225. Możliwe jest jednak przekroczenie maksymalnego poziomu za pomocą czasowych bonusów, np. mikstur wzmacniających, zaklęć lub przedmiotów podnoszących statystyki.
Aby zablokować przyrost danej statystyki (jeśli np. uważamy, iż osiągnęliśmy już odpowiedni poziom zręczności i wolimy rozwijać siłę lub inteligencję) wystarczy kliknąć na strzałkę po lewej stronie okna „Status” i wybrać opcję kłódki. Jeżeli natomiast chcemy pozbyć się nieco punktów siły, aby rozwinąć zręczność lub inteligencję, klikamy na strzałkę i wybieramy wskaźnik wskazujący do dołu. Spowoduje to, iż każdy przyrost punktu zręczności lub inteligencji nastąpi kosztem siły, która automatycznie się zmniejszy.
Strzałki skierowane w górę oznaczają aktywny przyrost.
Jak trenować
Przy każdym gainie umiejętności postać ma szansę na gain statystyki, a minimalny odstęp czasu między gainami statystyk wynosi 30 minut. Czyli, jeśli przy trenowaniu Blacksmithy dostaliśmy gain Siły, następny gain jakiejkolwiek statystyki będzie możliwy po 30 minutach (z gainami umiejętności).
Każda umiejętność ma przypisane 2 statystki, które można rozwijać przy używaniu danej umiejętności: główną i poboczną. Przy każdym gainie umiejętności postać ma szansę na gain statystyki – szansa na gain jest równa poziomowi umiejętności postaci minus 10%. Przy udanej szansie na gain statystyki, to, czy postać otrzyma główna statystykę czy poboczną jest liczone osobno – szansa wynosi 75% dla głównej statystyki, 25% dla pobocznej. Jeśli któraś ze statystyk ma zablokowany gain w Statusie postaci (np. główna), druga statystyka (np. poboczna) jest jedyną jaka może zostać podniesiona daną umiejętnością.
Przykład:
Trenujemy Blacksmithy na poziomie 39.9%. Przy gainie Blacksmithy (czyli teraz mamy 40% skilla) mamy 30% szansy, że otrzymamy gain Stata. Zakładając, że nam się nie udało, dopiero przy kolejnym gainie Blacksmithy mamy szansę na gain stata – tym razem 30.1%. Tym razem udało nam się dostać punkt statystyki – Blacksmithy ma przypisaną Siłę jako główną statystykę i Zręczność jako poboczną – gra losuje którą statystykę podnieść, z 75% szansy na Siłę (jako główna statystyka) i 25% szansy na Zręczność (poboczna). Jeśli zablokowaliśmy przyrost Siły w Statusie postaci, dostaniemy gain Zręczności (i na odwrót).
UWAGA: Darmowe umiejętności (te, które nie wliczają się do SkillCapa, np. najwyższa umiejętność rzemieślnicza) nie podnoszą statystyk!
Tabela statystyk:
Umiejętność | Główna statystyka | Poboczna statystyka |
Alchemy | Inteligencja | Zręczność |
Anatomy | Inteligencja | Siła |
Animal Lore | Inteligencja | Siła |
Item Identification | Inteligencja | Zręczność |
Arms Lore | Inteligencja | Siła |
Parrying | Zręczność | Siła |
Begging | Zręczność | Inteligencja |
Blacksmithy | Siła | Zręczność |
Bowcraft/Fletching | Zręczność | Siła |
Peacemaking | Inteligencja | Zręczność |
Camping | Zręczność | Inteligencja |
Carpentry | Siła | Zręczność |
Cartography | Inteligencja | Zręczność |
Cooking | Inteligencja | Zręczność |
Detecting Hidden | Inteligencja | Zręczność |
Discordance | Zręczność | Inteligencja |
Evaluating Intelligence | Inteligencja | Siła |
Healing | Inteligencja | Zręczność |
Fishing | Zręczność | Siła |
Forensic Evaluation | Nie podnosi statystyk | Nie podnosi statystyk |
Herding | Inteligencja | Zręczność |
Hiding | Zręczność | Inteligencja |
Provocation | Inteligencja | Zręczność |
Inscription | Inteligencja | Zręczność |
Lockpicking | Zręczność | Inteligencja |
Magery | Inteligencja | Siła |
Resisting Spells | Siła | Zręczność |
Tactics | Siła | Zręczność |
Snooping | Zręczność | Inteligencja |
Musicianship | Zręczność | Inteligencja |
Poisoning | Inteligencja | Zręczność |
Archery | Zręczność | Siła |
Spirit Speak | Inteligencja | Siła |
Stealing | Zręczność | Inteligencja |
Tailoring | Zręczność | Inteligencja |
Animal Taming | Siła | Inteligencja |
Taste Identification | Nie podnosi statystyk | Nie podnosi statystyk |
Tinkering | Zręczność | Inteligencja |
Tracking | Inteligencja | Zręczność |
Veterinary | Inteligencja | Zręczność |
Swordsmanship | Siła | Zręczność |
Mace Fighting | Siła | Zręczność |
Fencing | Zręczność | Siła |
Wrestling | Siła | Zręczność |
Lumberjacking | Siła | Zręczność |
Mining | Siła | Zręczność |
Meditation | Inteligencja | Siła |
Stealth | Zręczność | Inteligencja |
Remove Trap | Zręczność | Inteligencja |
Necromancy | Inteligencja | Siła |
Focus | Nie podnosi statystyk | Nie podnosi statystyk |
Chivalry | Siła | Inteligencja |
Bushido | Siła | Inteligencja |
Ninjitsu | Zręczność | Inteligencja |
Spellweaving | Inteligencja | Siła |
Mysticism | Siła | Inteligencja |
Imbuing | Inteligencja | Siła |
Throwing | Zręczność | Siła |