Oswajanie

Opis
Rasy rozumne od zawsze wykorzystują zwierzęta w życiu codziennym – przy pracach na polu lub w gospodarstwie, na polowaniach, do ochrony włości, itd. Nawiązywanie przyjaźni ze zwierzętami oraz ich szkolenie nie należy do najłatwiejszych umiejętności, wymaga bowiem bardzo dużego nakładu pracy tudzież cierpliwości.
Oswajanie zwierząt może mieć różny charakter, w zależności od zastosowania. O ile trzoda chlewna i bydło przystosowują się w sposób stosunkowo prosty, tak odpowiednie wyszkolenie myśliwskiego lub bojowego ogara, drapieżnego ptaka czy poskromienie kapryśnego konia może przysporzyć wiele trudu.
Stosowanie
Aby oswoić bezpańskie zwierzę należy kliknąć w niebieski kryształ przy pozycji Oswajanie w menu umiejętności. Jeśli nasz towarzysz już za nami podąża, możemy wydawać mu odpowiednie polecenia. Podczas walki nasz kompan rozwija swoje umiejętności, podobnie jak postaci niezależne i gracze.
Gdy nasze zwierzę jest ranne możemy spróbować uleczyć je lekarstwami, o ile znamy się na weterynarii. Jeśli jednak polegnie, nie będziemy w stanie go odzyskać, co czyni oswajanie bardzo ryzykowną inwestycją.
Każda postać jest w stanie poruszać się w towarzystwie określonej liczby zwierząt (maksymalnie 5 punktów). Niektóre z nich wymagają więcej uwagi niż inne, dlatego wykorzystują większą ilość punktów. Np. owca czy koń zajmą tylko jeden punkt, lecz wytrzymały pies bojowy zajmie aż 3.
Trening
Podstaw oswajania nauczą nas treserzy zwierząt.
Samodzielne rozwijanie umiejętności wiąże się z podróżowaniem po świecie i nawiązywaniem przyjaźni z napotkanymi zwierzętami. Mogą to być wiewiórki, dzikie psy, lisy, a nawet wilki lub młode niedźwiedzie. Doświadczona postać może nawet ujarzmiać dziko żyjące konie.
Fabuła
Oswajanie zwierząt może służyć wielu przeróżnym celom, w zależności od potrzeb. O ile kot na terenie gospodarstwa zajmuje się łapaniem myszy, tak wypasane krowy czy świnie są źródłem pożywienia. Wyszkolone psy mogą towarzyszyć na polowaniu lub strzec domu. Wyjątkowo niebezpieczne, dzikie stworzenia, np. wilki, utrzymywane są do ochrony osobistej, choć nie pozwala się ich wprowadzać na tereny miejskie. Bardzo dobrym źródłem dochodu jest oczywiście ujarzmianie koni.

W rozgrywce fabularnej postaci z rozwiniętą zdolnością oswajania są w stanie wpływać na zachowanie zwierząt, np. skorygować nieposłusznego kundla, który zamiast strzec kurnika przed łasicami woli ganiać za kurami.


Zwierzęta domowe
Byk Parzystokopytne zwierzę hodowane na gospodarstwach w celu rozmnażania krów oraz dla mięsa.
Wyjątkowo popularne są natomiast w regionie Rheny, gdzie wykorzystuje się w celach sportowych, mianowicie wielkich gonitw oraz walk na arenie.
Żywotność: bardzo wysoka
Atak: silny


Gołąb Ptak wszystkożerny żyjący głównie w miastach. Hodowany dla dekoracji oraz czystej przyjemności. Niektóre gołębie mogą być szkolone do przekazywania listów.
Żywotność: nikła
Atak: nikły


Indyk Hodowany przede wszystkim dla mięsa, a rzadziej dla znoszonych jaj. Rozzłoszczone samce mogą być agresywne.
Żywotność: nikła
Atak: nikły


Koń juczny Silny koń zimnokrwisty przystosowany do dźwigania dużych ciężarów. Idealny towarzysz przy pracach wydobywczych, np. w kopalniach lub przy wycince drzew, a także podczas dalekich podróży handlowych. Z natury jest płochliwy, rzadko kiedy podejmuje walkę.
Żywotność: średnia
Atak: nikły


Kot Zwierzę gospodarskie, rzadziej domowe, służące do wyłapywania gryzoni.
Czarodzieje podobno cenią je za umiejętność wykrywania źródeł mocy, cokolwiek to znaczy.
Żywotność: nikła
Atak: słaby


Koza Hodowane głównie dla mleka lub mięsa. Bardzo sprawnie wyjadają suchą trawę, przez co mogą być pożyteczne w gospodarstwie.
Żywotność: niska
Atak: nikły


Królik Gryzoń chowany dla futra oraz mięsa.
Żywotność: nikła
Atak: nikły


Krowa Cenne zwierzę gospodarskie hodowane dla mleka, mięsa oraz skór.
Żywotność: wysoka
Atak: średni


Kura Popularny ptak utrzymywany dla jaj, piór oraz mięsa. Niektóre z rodzajów kur słyną z ładnego wyglądu, przez co pełnią rolę dekoracyjną.
Żywotność: nikła
Atak: nikły


Owca Zwierzę stadne hodowane dla mleka, cennej wełny oraz mięsa. Bardzo rzadko żyjące dziko.
Żywotność: słaba
Atak: nikły


Pies Kiedyś być może stanie się najlepszym przyjacielem człowieka, lecz obecnie trzymany jest w celach obronnych. Specjalnie tresowane psy mogą też być świetnymi łowcami.
Żywotność: słaba
Atak: średni


Świnia Trzoda chlewna często spotykana jest zarówno w mieście, jak i na wsi. Utrzymuje się ją dla mięsa oraz skór. Pełni także ważną rolę w oczyszczaniu ulic z brudu.
Żywotność: średnia
Atak: słaby


Szczur Szkodniki żyjące dosłownie wszędzie. Ich populacja kontrolowana jest przez szczurołapów, a także przez psy i koty. Niektóre szczury trzymane są w celach rozrywkowych z uwagi na ich wysoką inteligencję.
Żywotność: nikła
Atak: nikły



Zwierzęta dzikie
Bażant Dziko żyjący ptak o ładnym umaszczeniu. Ze względu na smaczne mięso jest częstym celem polowań.
Żywotność: nikły
Atak: nikły


Daniel Reprezentatywne zwierzę stadne zamieszkujące południowe tereny Cintry. Słyną z majestatycznego wyglądu i choć głównie żyją dziko, tak często utrzymywane są w szlacheckich ogrodach jako dekoracja.
Żywotność: średnia
Atak: słaby


Gronostaj Drapieżny ssak łasicowaty hodowany ze względu na futro. Żyjąc w dziczy może być niebezpieczny.
Żywotność: nikła
Atak: średni


Kot górski Dużych rozmiarów drapieżnik żyjący w centralnej oraz południowej części Srebrogórza, a także w Attre. Preferuje tereny skaliste i suche, a poluje głównie nad ranem oraz wieczorami. Przed laty udomawiany był przez elfy, teraz żyje niemal wyłącznie w dziczy.
Doświadczony treser może wyszkolić go na groźnego towarzysza.
Żywotność: wysoka
Atak: silny


Lis Wszystkożerny ssak z rodziny psowatych żyjący w lasach. Hodowany dla futer i czasem z zainteresowania jako towarzysz w zamożniejszych domach.
Żywotność: niska
Atak: słaby


Niedźwiedź Duży ssak drapieżny o masywnej budowie ciała i krótkich kończynach. Występuje na terenie całego Srebrogórza, zwłaszcza w głuszy i terenach skalistych. Młode osobniki mogą być wytresowane, jednak ich opanowanie wymaga bardzo dużych umiejętności.
Żywotność: nadzwyczajna
Atak: średni


Popielica Występujący w okolicach gór gryzoń. Częsty cel polowań z uwagi na cenne futro. Rzadziej trzymany w domach jako egzotyczna ciekawostka.
Żywotność: nikła
Atak: nikły


Ptaki drapieżne Jastrzębie, kanie, orły, itd. Cenne ptaki drapieżne tresowane w celach łowieckich.
Żywotność: niska
Atak: średni


Wiewiórka Żyjący w lasach gryzoń posiadający cenne futro. Dawniej ich ogony służyły elfim partyzantom za znak rozpoznawczy.
Żywotność: nikła
Atak: nikły


Wilk Żyjący stadnie drapieżny ssak z rodziny psowatych. Młode osobniki odciągnięte od watahy mogą być ujarzmione w celach dalszej tresury.
Żywotność: średnia
Atak: nadzwyczajny


Zając Hodowany dla futra i mięsa gryzoń. Dziko występuje w lasach oraz na polanach i łąkach.
Żywotność: nikła
Atak: nikły



Zwierzęta tresowane
Psy myśliwskie Wyżły oraz ogary świetnie nadają się do polowań. Podczas ataku oszczekują ofiarę powodując jej dezorientację.
Podstawowe psy myśliwskie można kupić u tresera, jednak najsilniejsze jednostki żyją w dziczy i aby je ujarzmić należy odciągnąć je od watahy.
Żywotność: średnia-wysoka
Atak: średni-silny


Psy obronne Masywne psy służące do ochrony lub stróżowania. Są to niezwykle wytrzymałe brytany wschodnich nordlingów.
Podstawowe psy obronne można kupić u tresera, jednak najsilniejsze jednostki żyją w dziczy i aby je ujarzmić należy odciągnąć je od watahy.
Żywotność: bardzo wysoka-nadzwyczajna
Atak: słaby-średni


Psy bojowe Agresywne i waleczne psy o stosunkowo niskiej wytrzymałości. Psami bojowymi są zazwyczaj owczarki (głównie cesarskie) oraz wilkany.
Żywotność: słaba-średnia
Atak: bardzo silny-nadzwyczajny



Wierzchowce
Ellander Kary koń gorącokrwisty pochodzący z temerskich krain Ellander. Choć posiada kapryśny charakter i jest trudny w ujarzmieniu, tak oswojony mocno przywiązuje się do właściciela.
Żywotność: wysoka
Atak: słaby


Koń kaedweński Masywne i wytrzymałe konie półkrwi rozpowszechnione we wszystkich królestwach północy.
Żywotność: bardzo wysoka
Atak: słaby


Koń kaedweński Masywne i wytrzymałe konie półkrwi rozpowszechnione we wszystkich królestwach północy.
Żywotność: bardzo wysoka
Atak: słaby


Koń nilfgaardzki Majestatyczny koń pochodzący z okolic Nilfgaardu, rzadko spotykany dziko.
Żywotność: średnia
Atak: silny


Koń ofirski Charakterne i lojalne konie pochodzące z zamorskich krain Ofiru. Słyną z jasnego umaszczenia ułatwiającego znoszenie upałów w rodzimym klimacie pustynnym.
Żywotność: średnia
Atak: średni


Kuc ofirski Lojalny kuc pochodzący z zamorskich krain Ofiru. Idealnie nadaje się jako wierzchowiec dla ras mniejszych, tj. krasnoludów i gnomów.
Żywotność: średnia
Atak: średni


Ceffyl Rhena Pospolite konie wywodzące się z terenów dawnej Rheny. Obecnie występują w niemal całej Cintrze i okolicach. Stosunkowo łatwe w oswojeniu.
Żywotność: średnia
Atak: słaby


Ceffyl Rhena Pospolite konie wywodzące się z terenów dawnej Rheny. Obecnie występują w niemal całej Cintrze i okolicach. Stosunkowo łatwe w oswojeniu.
Żywotność: średnia
Atak: słaby