Walka – informacje ogólne

WstępZdrowie i utrata przytomnościZmęczenieUzbrojenieAtaki specjalneZbroja

Pojedynki, bitwy, bijatyki czy inne rodzaje starć są bardzo powszechnym sposobem rozwiązywania sporów w świecie Tajemnic Cintry.
Każda szanująca się postać walcząca powinna być biegła w przynajmniej jednej z dostępnych specjalizacji bojowych, a także parowaniu ciosów, znajomości taktyki oraz dziedziny anatomii. Podstawowymi czynnikami w walce są oczywiście atak oraz obrona.
Za moc wyprowadzonych przez nas ataków odpowiadają: siła (jedna z trzech statystyk głównych), taktyka i anatomia (umiejętności, których znajomość zwiększy zadawane przez nas obrażenia) oraz rzecz jasna rodzaj i jakość broni, którą się posługujemy.
Nasza szansa na trafienie wroga zależna jest od poziomu biegłości w używanym przez nas rodzaju oręża, natomiast zręczność (druga ze statystyk głównych) odpowiada za szybsze wyprowadzanie ciosów, jako że zwiększa naszą wytrzymałość.
Dzięki umiejętności Parowanie możemy całkowicie uniknąć wyprowadzonego w naszą stronę ataku posługując się tarczą lub po prostu dzierżonym orężem.

Na redukcję otrzymanych obrażeń wpływa noszona przez naszą postać zbroja. Wspomniana wcześniej siła pozwala nam nosić cięższe i skuteczniejsze rodzaje pancerzy oraz zwiększa naszą żywotność (punkty zdrowia), przez co jesteśmy w stanie dłużej pozostać na polu walki, nim ciosy wroga powalą nas na łopatki.

Utracone przez nas punkty zdrowia regenerują się bardzo wolno, jednak możemy opatrzyć nasze rany przywracając ich określoną ilość za pomocą lekarstw, aczkolwiek korzystanie z nich nie jest możliwe podczas samej walki.

Gdy wartość posiadanych przez nas punktów zdrowia spadnie do 0, postać utraci przytomność i stracimy nad nią kontrolę. Po upływie 7 minut nasza postać odzyska przytomność i podniesie się, jednak jej siły witalne będą na niskim poziomie, a wyczerpanie zablokuje możliwość atakowania oraz grabienia innych przez ok. 1 minutę.

Nasza postać męczy się podczas atakowania, przyjmowania ciosów oraz biegania. Poziom zmęczenia definiują punkty wytrzymałości wyświetlane w Statusie Postaci. Im bardziej zmęczona jest nasza postać, tym wolniej atakuje, a jeśli poziom punktów wytrzymałości spadnie do 0, nie będziemy mogli się poruszyć.
Wytrzymałość regeneruje się, gdy odpoczywamy, jednak jeśli postać będzie mocno spragniona, punkty zaczną stopniowo spadać.

Bronie dzielą się na 4 kategorie główne, a każdej z nich odpowiada konkretna umiejętność bojowa, tj. fechtunek (sztylety, miecze jednoręczne, szable, kordelasy, miecze długie, rapiery), walka bronią obuchową (pałki, jednoręczne topory, buzdygany, wekiery, buławy), walka bronią polową (włócznie, wielkie miecze, berdysze, topory i młoty polowe, gizarmy, lance, kostury) oraz strzelectwo (łuki, kusze).
Poza tym nasza postać może nosić tarczę (jeśli używa broni jednoręcznej), która znacząco zwiększa szansę na zablokowanie ciosu. Do umiejętnego blokowania ataków potrzebny jest rozwój umiejętności parowanie.
Może również walczyć bez broni – wtedy za skuteczność wyprowadzanych ciosów odpowiada nasza biegłość w zapasach.

Niektóre bronie dają możliwość wyprowadzenia ataków specjalnych, które mogą zapewnić nam przewagę w walce, np. chwilowe ogłuszenie, wywołanie krwawienia czy silny atak z ukrycia.
Do korzystania z ataków specjalnych potrzebne są punkty koncentracji (wyświetlane w Statusie Postaci) oraz wysoki poziom biegłości we władaniu używanym rodzajem oręża.

Nasza postać może nosić 8 elementów zbroi, dzielących się na: tors zewnętrzny (kamizelki, brygantyny, napierśniki, kirysy), kolczuga, tors wewnętrzny (wzmacniane kaftany, aketony, przeszywanice), ramiona (karwasze, naramienniki, naręczaki), dłonie, nogi (nogawice, bigwanty), głowa (watowane czapki i kaptury, czepce kolcze) oraz hełm.
Ciężkie metalowe pancerze, takie jak stalowe kirysy czy bigwanty znacząco obniżają punkty zręczności oraz uniemożliwiają bezszelestne poruszanie się.