Postać i odgrywanie

TWORZENIE POSTACI

Tworzenie postaci w kreatorze wymaga uzupełniania dostępnych opcji. (Uwaga! W podstawowym ultimowym kreatorze wpisujemy jedynie imię postaci. Reszta jest do pominięcia, ponieważ pierwszeństwo ma autorski kreator TC)
– W pierwszej zakładce nadajemy bohaterowi imię (zgodne z klimatem uniwersum Wiedźmina- nie używamy loginu, czy nicka z forum/discorda!) i dokonujemy wyboru jego rasy oraz płci.
– W drugiej skupiamy się na wyglądzie postaci- W dwóch przymiotnikach opisujemy pierwsze zauważalne cechy aparycji (np. wzrost i postura), a następnie dobieramy odcień karnacji oraz odpowiednie ufryzowanie i kolor włosów.
– Trzecia dedykowana jest statystykom oraz umiejętnościom. Do rozdania między siłą, zręcznością i inteligencją mamy 90 pkt, jednak maksymalna wartość jednej z nich to 70 pkt. minimalna 10 pkt. W przypadku umiejętności dysponujemy 120%- i tu, maksymalna wartość jednego skilla to 50%.
Ostatnia, czwarta zakładka to wybór lokacji startowej- Szarogród, lub Starogaje. Wybór jest formalny, bowiem zależy on od wybranej rasy. Nilfgaardczycy zaczynają swą przygodę w Starogajach, natomiast cała reszta w Szarogrodzie.
UWAGA! Informacje spisane czerwoną czcionką na dole tabeli kreatora to ważne wskazówki. Ich brak potwierdza poprawne przejście przez proces tworzenia postaci.

—————————

OPIS WYGLĄDU POSTACI

Po utworzeniu postaci należy uzupełnić opis jej wyglądu. Robimy to klikając na ikonę lewego zwoju w Paperdollu (oknie postaci). W przeznaczonym do tego polu można wprowadzić około tysiąca znaków.

—————————

OGÓLNE

Stworzenie oraz odgrywanie orginalnej, interesującej i ciekawej postaci nie jest zadaniem łatwym. Poradnik ten ma za zadanie posłużyć za wskazówkę oraz pomóc wyeliminować potencjalne błędy w tworzeniu postaci tak, by jak najlepiej zaadaptować się w klimat oraz realia gry Tajemnic Cintry. Zawarta tutaj treść jest dość ogólna, powinna być jednak pomocna wszystkim, którzy nie wiedzą jak poradzić sobie ze stworzeniem poprawnego opisu postaci. Należy wziąć jednak pod uwagę iż zawarte tutaj informacje nie są ostateczne – każdy gracz ma swój własny styl odgrywania, tak więc  informacje nie są obligatoryjne.

Zacznijmy od płci – wbrew pozorom jest ona bardzo ważnym czynnikiem. Postać kobiety oraz mężczyzny nie różni się mechanicznie niczym prócz grafiki (Paperdolla) oraz wyświetlaniem poszczególnych animacji i przedmiotów. Tworząc postać kobiety, liczyć należy się ze względnie dużą ilością propozycji zawarcia bliższej znajomości i określonymi konsekwencjami fabularnymi (są zawody/umiejętności/przedmioty, które „nie przystoją” bądź są zakazane dla określonej płci). Dodatkowo, niektóre organizacje posiadają obostrzenia związane z płcią, co też należy wziąć pod uwagę. Gra inną płcią niż własną jest ogólnie rzecz biorąc niewskazana, ewentualnie mogą się zdecydować na taki ruch gracze doświadczeni w roleplayingu i posiadający pewną dozę fantazji.

Nacja (Nordling, Wyspiarz, Nilfgaardczyk) bądź też rasa (elf, krasnolud, gnom) definiuje takie cechy jak wygląd, zachowanie oraz wyznanie. Wpływa również na kontekst polityczny oraz społeczny, tak więc może wraz z tokiem rozgrywki blokować lub umożliwiać pewne aspekty interakcji ze światem. Możemy się spodziewać iż gra Nilfgaardczykiem będzie za sobą niosła naturalną niechęć ludów północy, zaś gra starszymi rasami jak np. elfy będzie narażona na zachowania ksenofobiczne oraz rasistowskie – tak ze strony GMów jak i innych postaci graczy. W zamian można zapewne liczyć na pomoc oraz wsparcie od swych rodaków. Tak więc wybór nacji czy też rasy winien być poprzedzony obowiązkową lekturą na stronie oraz w razie potrzeby wiedźmińskiej wiki. Nie należy wybierać rasy bądź nacji na zasadzie emocji, sentymentów bądź stereotypów z innych gier fantasy.

Nasze imię powinno być w miarę możliwości oryginalne oraz w pełni zgodne z klimatem średniowiecznym i uniwersum wiedźmina. Jeżeli nie posiadamy zbyt wybujałej inwencji twórczej, pomocne okażą się tutaj wszelkie strony z imionami średniowiecznymi. W ostateczności można zaczerpnąć imię z języka staropolskiego/słowiańskiego, takie jak: Janko, Bolek i Pavel w przypadku gry Nordlingiem. Pamiętamy również, iż gramy w czasach kiedy nazwiska nie były aż nadto powszechne, zaś większość imion posiadała dopisek w postaci miejsca pochodzenia bądź też nawiązujące do swych krewnych (Sieciech z Redanii, Bohdan syn Huberta). Jeżeli planujemy grę inną nacją bądź też rasą inną niż Nordling, zakłada się, iż zgłębimy jej realia na tyle, by być w stanie samodzielnie wykreować adekwatne i zgodne z klimatem imię. Imiona nie powinny odnosić się jakkolwiek do świata realnego świata (wyjątek stanowią imiona postaci historycznych, np. Ryszard, Herbert, Harald), być pospolitymi (Krzysiek, Czarek, Łukasz) oraz odnosić się do komiksów bądź też filmów

ODGRYWANIE

Przed przystąpieniem do tworzenia koncepcji postaci należy dokładnie zapoznać się z materiałami dotyczącymi realiów świata wiedźmina w którym przyjdzie nam grać. Osobom, które nie miały okazji przeczytać serii powieści Andrzeja Sapkowskiego pomocna w owym celu okaże się wiedźmińska wiki, gdzie możemy na bieżąco zgłębić najbardziej interesujące nas informacje o wiedźmińskim uniwersum. Następnie należy zapoznać się dokładnie z treśćmi zawartymi na stronie Tajemnic Cintry, a następnie możemy przystąpić do właściwej pracy. Powinniśmy zacząć od historii postaci, czyli opisać to, co postać przeżyła bądź robiła do czasu pojawienia się na wyspie Tedd Inis (miejsca, w którym rozpoczynamy obecną rozgrywkę). Historia służy temu, aby uwiarygodnić oraz osadzić naszą postać w realiach uniwersum, w którym dane nam będzie grać. Historia winna być dopasowana możliwie jak najlepiej chronologicznie do wydarzeń z sagi oraz  Tajemnic Cintry. Odgrywać można zarówno postać młodą, niedoświadczoną i smakującą dopiero „prawdziwego życia”, jak również doświadczonego życiem starca, który widział i słyszał niejedno. Nie zawieramy w niej jednak cech osobowości ani charakteru, możemy natomiast za pomocą historii wytłumaczyć pewne cechy wyglądu naszego bohatera (blizny, odcięte palce i kończyny, utracony wzrok czy też różne choroby). Historia postaci nie powinna być również nazbyt długa i przejaskrawiona bądź też niezgodna z realiami shardu TC. Powinna natomiast zawierać minimum najbardziej istotnych kwestii, takich jak miejsce urodzenia oraz informacji o wydarzeniach z życia czy też życiowych wyborach, które sprawiły, że postać jest właśnie tym kim jest i znalazła się właśnie w tym, a nie innym miejscu (na wyspie Tedd Inis).

Jeżeli przygotowaliśmy już solidną i wiarygodną historię naszej postaci, możemy przystąpić do części drugiej oraz właściwej, czyli samej koncepcji. Koncepcja postaci winna opisywać cele, aspiracje, cechy charakteru, dążenia, zamiary, jak również sposoby ich realizacji przez gracza oraz samą postać. Służy ona również Mistrzom Gry jako narzędzie, dzięki któremu mogą sobie w pełni zobrazować postać i wpleść ją w odpowiednie wątki fabularne. Koncepcja jest do wglądu jedynie dla Mistrzów Gry, jednakże swoimi celami bądź dążeniami (o ile nie są one tajemnicą), można się dzielić również z innymi postaciami w toku gry. Odpowiednio skonstruowana koncepcja zazębia się razem z historią i jest swego rodzaju wyznacznikiem, według którego nasza postać postępuje. Rzecz jasna, iż koncepcja nie musi być stała – pewne wydarzenia, w których nasza postać partycypuje mogą odmienić jej światopogląd oraz charakter – ważnym jest jednak solidne i wiarygodne uzasadnienie owego faktu. Radykalne zmiany koncepcji („dziś będę grasantem, jutro czarodziejem, pojutrze rycerzem”) czynią postać niewiarygodną oraz utrudniają obowiązki Mistrzom Gry, zmniejszając tym samym szanse takiej postaci na udział w szeroko pojętej fabule.

Stosunkowo częstym błędem popełnianym przy kreowaniu koncepcji jest jej przejaskrawienie („jestem najlepszym wojownikiem na całej Północy i mam poparcie wszelkich królów oraz bogów”). Postacie mogą posiadać pewne zalety i cechy, takie jak wrodzony spryt, zwinne dłonie czy też dobry wzrok, wszystko powinno być jednak przedstawione w granicach rozsądku. Błędnym jest przekonanie, iż postacie z koncepcji niezwykłe, wielkie i naznaczone są ciekawe. Zwykle bywa tak, iż przejaskrawieni w ten sposób bohaterowie stają się komiczni, zaś o wiele większą satysfakcję (oraz możliwości fabularne) może nam przynieść odgrywanie zwyczajnego człowieka, czy tez podrzędnego „poszukiwacza przygód”. Pamiętamy o tym, iż każda postać winna mieć swoje nawyki, przyzwyczajenia, kalectwa bądź też niedociągnięcia, co czyni ją pełniejszą i bardziej naturalną, więc nie należy bać się odgrywania takowych rzeczy, wręcz przeciwnie – gorąco do tego zachęcamy.

Dodatkowo wskazane jest, aby opierać zestaw swoich przyszłych umiejętności (SkillCap) zgodnie z planowaną koncepcją (tj. złodziej zapewne będzie posiadał um. Okradanie oraz specjalizować się będzie w nieczystej walce, zaś żołnierz specjalizować się będzie w technikach walki wszelkiej maści). Same umiejętności powinny być oczywiście dobrane względem logiki i zdrowego rozsądku, zaś wszelkie mieszanki typu kartograf-mag-stolarz, bard-kowal etc. mogą być skazane na porażkę, ponieważ są często niemożliwe do racjonalnego wytłumaczenia z fabularnego punktu widzenia.

Swojej koncepcji należy się oczywiście bezwzględnie trzymać (co będzie odpowiednio nagradzane – tak Punktami Doświadczenia jak i sytuacjami umożliwiającymi fabularny rozwój naszej postaci). W przypadku zaś kiedy „chowamy” swoją koncepcje do przysłowiowej kieszeni, aby osiągnąć pewne cele (Np. ktoś grając szlachcicem goli w zagrodzie owce dla zarobku lub czarodziejem idzie kopać do kopalni rudę) musi liczyć się z tym iż jego działania doprowadzą do konkretnych konsekwencji mających swe odzwierciedlenie w otoczeniu – w skrajnych przypadkach zaś zostaną mu przyznane również ujemne wartości Punktów Doświadczenia.

Opis wyglądu jest ostatnim etapem procesu tworzenia naszego bohatera. Powinien on zawierać cechy dostrzegalne na tzw. pierwszy rzut oka, czyli wzrost, karnacja, kolor oczu oraz włosów czy też sposób poruszania się bądź charakterystyczne zachowania (utykanie, nerwowe tiki, smarkanie). Może zawierać również zapachy (wokół postaci czuć woń ranogu czy smród gorzałki). Nie powinien on natomiast zawierać cech osobowości bądź niuansów z historii lub koncepcji naszej postaci. Niewskazane jest również opisywanie ubioru czy też poszczególnych części garderoby – rzeczy te zmieniają się często, a biorąc pod uwagę kompaktowy rozmiar samych opisów postaci na Tajemnic Cintry (200 znaków), byłoby to zwyczajnym marnotrawstwem. Istotnym jest aby opis był nieinwazyjny, tj. nie ingerujący w zachowanie bądź też odczucia innej postaci („kiedy na niego spoglądasz przeszywa cię lodowaty chłód / czujesz się przy nim jak karzeł / jest przepiękna”). Bardzo mile widzianym jest, aby opis napisany przynajmniej zgodnie z podstawowymi zasadami gramatyki oraz ortografii. Tak jak w przypadku pozostałych aspektów tworzenia postaci, również w tym wypadku dobry opis wyglądu zazębia i pokrywa się tak z historią postaci, jak i z jej koncepcją.