Punkty doświadczenia

Punkty Doświadczenia, zwane w skrócie PD, to nagroda lub kara, którą gracz otrzymuje w zamian za zachowania fabularne.

PD można wykorzystać do zwiększenia statystyk oraz umiejętności lub wykupić nimi Tajniki Umiejętności (oryg. Zwoje Mocy) czy Receptury Rzemieślnicze.

Dodatnie PD uzyskujemy biorąc czynny udział w życiu shardu- niekoniecznie za same questy i eventy prowadzone przez GMów, bo równie ważne jest samodzielne kreowanie historii postaci poprzez odgrywanie różnych aspektów jej życia: spotkania z kompanami, huczne biesiady w gospodach, samotne wyprawy w odległe zakątki wyspy czy zajmująca praca nad skomplikowanym haftem.

Ujemne PD zaś to forma mechanicznej kary za wyjątkowo bezmyślne zachowania, które godzą w klimat Tajemnic Cintry- spodziewać się ich możemy, kiedy dla przykładu w pełnej zbroi płytowej ścinamy drzewa lub odgrywając chłopa odnosimy się do wszystkich iście po rycersku, uznając się za wielmożną szlachtę, a przede wszystkim, gdy przenosimy do gry informacje ze współczesnego świata realnego, porzucając tym samym klimat gier RPG.

Ilość przyznanych Punktów Doświadczenia możemy sprawdzić w Karcie Postaci (komenda .kp) w zakładce Historia PD, lub bezpośrednio używając komendy .pd. Otworzy ona gump, w którym przewiną się informacje o posiadanej sumie punktów, historii ich nadania, oraz będziemy w stanie rozdysponować je wykupując umiejętności, statystyki, Zwoje Mocy czy Receptury.

W linijce otrzymania PD znajdują się data, godzina w grze, osoba przyznająca, ilość, oraz tytuł nadania. Podobna informacja zostanie zawarta, gdy wydamy punkty.

GM sam ocenia ile Punktów Doświadczenia(i czy w ogóle) przydzielić graczowi. Wartości wahają się między 1, a nawet 5 punktami, zarówno w stronę dodatnią, jak i ujemną.