Ofiary Wojny

„- Szczęście to, że pochodni nie rzucali, bo by się pola, nie dajcie bogowie, mogły zająć… – Sosek skrzywił się, czując ból we wziętej na temblak ręce. – Co stratowali, to stratowali, psie krwie, zaraza czarna… A katy! Tak wieś napaść, na samo Podgrodzie, ludzi prostych, nieuzbrojonych. – mruknął ponuro Doman Od drogi niosła się nieprzyjemna, słodkawa woń. Konie także strzygły uszami w tamtą stronę. – Krew czują. – Ano. W obejściu nie przestawała zawodzić, przeklinać i wołać Dobrawa, której Czarni zaszlachtowali wczoraj męża. – A bodaj cię strzygi! – wołała – A bodaj cię wilcy! A bodaj cię złapano na męki piekielne! A bodajś ty świata bożego nie widział! Ach, ty diable w ludzkim ciele! Ciała już zabrano. Kilka starszych wieśniaczek zdrapywało jeszcze zeschłą krew z drewnianej ściany młyna. – Bogom dzięki, że pomoc na czas nadeszła. Przegnali nasi dzielni wojacy z Białej Mańki te potwory południowe. Trza do miasta posłać po leki, driakwie jakowe do lecznicy i świątyni… – Teraz te zbóje liżą rany i odpoczywają, ale bliski jest dzień, w którym znowu zobaczymy ich czarne płaszcze i pióra na hełmach!”

Leave a comment

Nie wywołuj wilka z lasu

 

Grabarz skończył wreszcie wykopywać dół. Odwrócił się, by wrzucić do niego przyniesionego nieboszczyka. Po raz pierwszy ujrzał jego oczy. Szeroko otwarte. Zdążył krótko krzyknąć z przerażenia. Następnego dnia zdziwieni zniknięciem grabarza robotnicy, badając przybyłych rankiem nowych lokatorów cmentarza, odkryli, że ten wcale nie zniknął.

*

W lesie było ciemno i cicho. Co jakiś czas przez gałęzie przedzierał się promień księżyca i oświetlał plamy krwi na zeschłych liściach. Coś szeleściło w pobliżu, jakby ktoś ciągnął płaszcz po zeschłych liściach. Przeszedł koło omszałego pniaka. Usłyszał plusk wody; gdzieś w pobliżu musiał być strumień. Kilka razy otarł się o pień, słaniając z bólu. Przed nim, przez splątane gałęzie wielkiego dębu, prześwitywała polana. Czuł… strach? Ból? Wściekłość? Żądzę krwi? Instynkt przeważył. Uciekać. Musi uciekać…

Leave a comment

Dziady

„Krew na twoich rękach, Falka,

Krew na twej sukience

Płoń, płoń, Falka, za twe zbrodnie

Spłoń i skonaj w męce!”

 

Okrucieństwo i brutalność powstania królewny Falki zapamiętano na zawsze w całej Północy przekazując je w licznych legendach i opowieściach. Sama zaś kobieta dzięki swoim czynom uzyskała przydomek „Krwawa”. Jej spalenie zapoczątkowało tradycję, że w wigilię Saovine na stosach pali się jej kukłę, dookoła której tańczą i śpiewają dzieci. Również w Szarogrodzie uczyniono zadość dawnemu obyczajowi.
Dużo trudniej dowiedzieć się czegoś o tegorocznym obrzędzie Dziadów… ponoć na cmentarzu działy się niepokojące rzeczy, przerażeni chłopi rozpierzchli się i niechętnie dzielą się opowieściami, co się tam właściwie stało. Po mieście krążą niestworzone opowieści o widzianych na gościńcach duchach zmarłych i przelanej na cmentarnej ziemi krwi.

Leave a comment

„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie…”

„Czym jest życie? Sami wiecie.
Krótką męką na tym świecie.
To, co po nim następuje,
Każdy z nas sam decyduje.
Zaraz zjawią się przodkowie!
Co ich dręczy, każdy powie.
Czy gotowiście na swady?
Przybywajcie, już czekamy!
Zaczynajmy tedy Dziady!”

Saovine… noc pełna czarów i duchów, a zarazem ostatnia na swawole dla wszystkich upiorów, gdyż zima odbiera im siłę, aż do Imbaelk. Według wierzeń nie powinno się w tym czasie chodzić do lasów i grać na instrumentach, a kobieta będąca w ciąży nie może wychodzić z domu, ponieważ w wyniku rzucenia złego uroku, zamiast dziecka urodzić może się strzyga. Choć zwalczany przez kler, łączy się z nią również prastary obrzęd zaduszny, którego istotą jest „obcowanie żywych z umarłymi”, a konkretnie nawiązywanie relacji z duszami przodków, okresowo powracającymi do swych dawnych siedzib, za czasów swojego życia. Celem działań obrzędowych jest pozyskanie przychylności zmarłych, których uważano za opiekunów w sferze płodności i urodzaju. Podstawową formą obrzędową na Tedd Inis zawsze było karmienie i pojenie dusz – miodem, kaszą, jajkami i wódką – podczas specjalnych uczt przygotowywanych w domach lub na szarogrodzkim cmentarzu, bezpośrednio na grobach. Choć kościół Wiecznego Ognia starał się wyplenić te „pogańskie, barbarzyńskie obyczaje”, prosty lud nadal jest do nich bardzo przywiązany. Chodzą słuchy, że i w tym roku wieśniacy z Podgrodzia i mieszczanie z Szarogrodu spotkają się w noc „Dziadów”, by pradawnemu obyczajowi stało się zadość…

———————————————————————————————————

Zapraszamy wszystkich chętnych na obrzęd Dziadów, który odbędzie się w piątek o godzinie 20:30!

Leave a comment

Saovine!

„Skrzypnęły drzwi do karczmy. Dźwięk był tak niecodzienny, że wszyscy zerwali się z miejsc. — Won! — zaryczał Dede Vargas. – Wynocha, dziadu! Żebraku! Śmierdzielu! Won, na dwór!

— Zostaw — machnął ręką znudzony Fripp – Widzisz, dudy targa. Ta jeno dziad proszalny, pewnie stary żołnierz, co graniem i śpiewem po zajazdach zarabia. Na dworze słota i ziąb. Niech sobie siędzie… – Dziad ściągnął z głowy wielką futrzaną czapę i dostojnie roztoczył wokół siebie smród.

— Dzięki niech wam będą, moiściewy wielmożni — przemówił – Toż dziś wiglia Saovine, święto. W święto nie godzi się nikogo napędzać, by na dżdżu mókł a marzł. W święto godzi się poczęstować…

— Prawda — palnął się w czoło Rispat La Pointe – Toż dziś wilia Saovine! Koniec października!

— Noc czarów — dziad siorbnął przyniesionej mu wodnistej polewki. – Noc duchów a strachów!

— Oho! — rzekł Yuz Jannowitz – Dziadek, baczcie, zaraz nas tu dziadowską opowieścią uraczy!

— Niechże uraczy — ziewnął Dede Vargas – Wszystko lepsze niż ta nuda!

 — Wilia Saovme — zaczął dziad z emfazą — ostatnia noc przed nastaniem listopadowego nowiu, jest to u elfów ostatnia noc starego roku. Gdy nowy dzień nastanie, to jest już u elfów rok nowy. Tedy jest u elfów zwyczaj, by w noc Saovine wszystkie ognie w domie i obejściu jedną szczapkę smolną podpalić, a resztę szczapki schować dobrze, aż do maja, i tąże samą ogień Belleteyn rozniecić, wtedy, mówią, będzie się wiodło a darzyło. Tak nie jeno elfy, nasi też niektórzy tak czynią. Żeby się od duchów złych uchronić… W taką noc duchy chodzą po ziemi! Duchy zmarłych pukają do okien, wpuśćcie nas, jęczą, wpuśćcie. Tedy im trzeba miodu dać a kaszy, a to wszystko wódką pokropić… Dziś wilia Saovine, noc strachów i czarów! Nadstawcie uszu, słyszycie, jak dookoła szeleści coś i stuka? To umarli przychodzą z zaświatów, chcą wkraść się do domów, by ogrzać się przy ogniu i podjeść sobie suto. Tam, po ogołoconych rżyskach i bezlistnych lasach hula wicher i zamróz, biedne duchy ziębną, ciągną tedy ku domostwom, gdzie ogień i ciepło. Tedy nie zapomnieć wystawić im jadła w miseczce na próg, albo gdzie na gumno, bo jeśli tam zmory niczego nie najdą, po pónocku same do chałupy wejdą, by poszukać…”

 

———————————————————————————————————

 

Z radością pragniemy poinformować iż dzisiejszego wieczoru poszerzyły się szeregi ekipy TC! Zasiliła je znana  z poprzednich edycji Elen, która od dziś odpowiadać będzie za codzienne questy. Elen już teraz dziękujemy i życzymy napływu twórczej weny! Niebawem również podamy szczegóły dotyczące globalnego questu, który poprowadzi najnowsza Mistrzyni Gry.

Pozdrawiamy,

Ekipa Tajemnic Cintry.

Leave a comment

Magia

Od dziś, tj. 22.10, każda osoba chcąca odgrywać czarodzieja lub czarodziejkę (również druidów oraz mistykow) przed założeniem postaci proszona jest o przesłanie ekipie rozbudowanej i zgodnej z realiami aplikacji.
Ponadto wszyscy Ci, którzy postać o magicznym talencie już założyli, zobowiązani są do przesłania podobnego podania na oficjalny adres mailowy Tajemnic Cintry lub skorzystania z opcji automatycznej, dostępnej na stronie w dziale PODANIE O KONTO.

 

Pozdrawiamy,

-ekipa TC

Leave a comment

Przebudzenie!

Z radością przedstawiamy nową stronę internetową Tajemnic Cintry. Od teraz strona służyć będzie jako główne źródło uzyskania informacji na temat rozgrywki. Mamy nadzieję, iż ułatwi ona zapoznanie się ze światem i pozwoli na płynne przeniesienie się do gry.
Szczególne wyrazy uznania ekipa TC przesyła brodatemu, który zajął się wykonaniem projektu strony. Za oprawę graficzną odpowiada Klajdek, treści artykułów uzupełniali jeszcze raz Klajdek, vilkolak i Natural. Strona zawiera też treści przygotowane wcześniej przez graczy. Ponowne podziękowania za pomoc ekipa przesyła Eldragowi, Telhowi oraz Elen.

Wraz ze startem nowej strony przypominamy o zbliżającym się zakończeniu przerwy technicznej. Już dziś około godziny 21:00 serwer uzyska status UP. Przerwa techniczna pozwoliła ekipie Tajemnic Cintry na dopracowanie wielu rozwiązań mechanicznych i fabularnych. O szczegółach wkrótce będziemy mogli dowiedzieć się w zakładce Zmiany, a już teraz o historii świata przeczytać można w poszczególnych artykułach dedykowanych wydarzeniom fabularnym.
Za zmiany skryptowe odpowiedzialny jest TIM, któremu należą się ogromne podziękowania.

Wkrótce dodane i uzupełnione zostaną działy Zbrojownia, Surowce, Galeria oraz Glosariusz.

Wipe

W związku z licznymi zmianami przeprowadzonymi podczas przerwy technicznej ekipa TC zdecydowała o wyczyszczeniu dotychczasowych kont graczy. Zdajemy sobie sprawę, iż wielu ze starych członków społeczności TC poświęciło grze wiele czasu, jednak liczne zmiany mechaniczne wymusiły na nas konieczność tego procederu, aby uporządkowane zostały zaszłe niedociągnięcia spowodowane błędami mechaniki oraz aby zachowany został balans rozgrywki po modyfikacjach. Serwer w poprzedniej postaci i tak nie mógłby dłużej istnieć, zatem gracze nie mieliby z nich pożytku. Wraz z dzisiejszym UPem ekipa uznaje nieoficjalny status Beta za zakończony. Odkąd obecna edycja wystartowała na początku kwietnia, ekipa miała czas na zapoznanie się ze specyfiką emulatora, na którym funkcjonują Tajemnice Cintry. Zdobyte doświadczenie pozwoliło nam na przemyślenie i modyfikację wielu rozwiązań tak, aby od teraz gra rozwijała się prężnie i przynosiła nam wszystkim jak najwięcej przyjemnie spędzonych chwil.

Zmiany, zmiany

Czego można spodziewać się po tej niemalże miesięcznej przerwie technicznej? Przede wszystkim mechanicznych usprawnień. Zaimplementowane zmiany zaoferują graczom jeszcze więcej codziennej rozrywki w różnej formie. W grze pojawiły się nowatorskie sposoby interakcji postaci z otoczeniem, rola rzemieślników w świecie i gospodarce została znacznie zwiększona. Postanowiono o pozbyciu się z gry umiejętności Nasycanie (imbuing), dodano specjalne receptury rzemieślnicze dla stolarzy, kowali, alchemików, łuczarzy oraz krawców. W ich asortymencie pojawił się również szeroki wachlarz nowych przedmiotów.
Majsterkowicz będzie głównym źródłem pozyskania narzędzi do wszelkich umiejętności rzemieślniczych, jako iż narzędzia zakupione u sprzedawców miejskich są drogie i mniej wytrzymałe.
Dodany został nowy system monetarny, w grze pojawiły się waluty o różnych wartościach (m.in. oreny czy floreny). Odbudowany został system kartografii, usprawniono NPC straży miejskiej. Pojawiły się nowe rodzaje bandytów, które będą stanowić bazę podstawowego PvM. Potwory zostały ulepszone, walka z nimi stanie się większym wyzwaniem, często wymagającym odpowiednich taktyk. Omdlenie postaci wiąże się od teraz także z trwałym uszkodzeniem rynsztunku, dzięki czemu przedmioty nie będą już mogły być nieustannie naprawiane. Ubrania oraz biżuteria zostały wzbogacone o wytrzymałość, przez co również będą się niszczyć.

Te i wiele innych zmian będą dokumentowane w dziale Zmiany.

 

Od strony fabularnej Tajemnice Cintry również przeżywają znaczną rewitalizację. W grze znów pojawiły się dwie grywalne frakcje, a główny wątek skupi się na walce między Szarogrodem a zajętym przez Nilfgaardczyków garnizonem w Starogajach. W związku z fabułą główną przewiduje się częste potyczki PvP, manewry szpiegowskie oraz wpływanie na gospodarkę i sytuację w obu lokacjach.
Fabuła główna otoczona też będzie wieloma wątkami pobocznymi skupiającymi takie frakcje jak Zakon Białej Róży, zbójcerze z Czarnej Korony, kulty religijne, zrzeszenia handlowe, Kapituła Czarodziejów czy podmiejskie porachunki.
Tok fabuły przewiduje możliwość zajęcia przez postaci graczy ważnych dla historii Tedd Inis pozycji, takich jak zarządca gildii handlowej bądź rzemieślniczej, dowódca wojsk lub floty, członkostwo w radach miejskich czy awansowanie na lidera najemnej kompanii.

O szczegółach nt. rozgrywających się wątków można przeczytać w poszczególnych artykułach w dziale „Fabuła”.

 


 

Osoby, które nie posiadają konta do gry na Tajemnicach Cintry mogą złożyć podanie poprzez formularz kontaktowy tutaj.
Pliki do gry zostaną udostępnione na parę godzin przed UPem. Gracze posiadający stare pliki powinni je usunąć, aby uniknąć problemów z funkcjonowaniem gry. Nowe pliki wzbogacone zostały o usprawnienia i przeszły wiele modyfikacji.

 

Bardzo dziękujemy wszystkim za cierpliwość i mamy ogromną nadzieję, że gra przyniesie Wam wiele radości.

Pozdrawiamy,
– ekipa TC

Leave a comment